- Wiadomości
Samolot von der Leyen z problemem GPS. UE reaguje
Działanie systemu GPS samolotu, którym leciała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, zostało zakłócone w niedzielę podczas jej lotu do Bułgarii. Spotkało się to z dosadnym stanowiskiem komisarza UE ds. obrony i przestrzeni kosmicznej, Andriusa Kubiliusa, który zapowiedział budowę nowej sieci satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej.
Autor. Ursula von der Leyen/Twitter
W niedzielę po południu Ursula von der Leyen udała się z Warszawy do Bułgarii, aby spotkać się z premierem Rosenem Żeliazkowem oraz odwiedzić fabrykę amunicji. Szefowa KE odwiedziła Polskę i Bułgarię, aby omówić działania mające na celu poprawę gotowości obronnej w odpowiedzi na wojnę Rosji przeciw Ukrainie.
Według źródeł, po godzinnym krążeniu nad lotniskiem pilot samolotu podjął decyzję o wylądowaniu z wykorzystaniem tradycyjnych map papierowych. Za powodowanie zakłóceń oskarżono Rosję. Głos w sprawie zabrał unijny komisarz ds. obrony i przestrzeni kosmicznej, Andrius Kubilius.
Jamming and spoofing harms our air, maritime & transport economies.
— Andrius Kubilius (@KubiliusA) September 1, 2025
Our🇪🇺EU Galileo space project can help! We already provide authentification service to detect spoofing.
We will increase satelites in low Earth orbit for robustness and we will enhance interference detection. https://t.co/HTb7Js3BUw
„Zakłócanie i podszywanie się pod systemy szkodzą naszym gospodarkom lotniczym, morskim i transportowym. Nasz europejski program Galileo może pomóc! Już teraz zapewniamy usługę uwierzytelniania w celu wykrywania podszywania się pod systemy. Zwiększymy liczbę satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej, aby zapewnić ich odporność, i udoskonalimy wykrywanie zakłóceń.” - napisał na platformie X Kubilius.
Nowy system nawigacji satelitarnej
Wpis Kubiliusa obejmuje dwa wątki: istniejący program Galileo oraz planowana konstelacja na niskiej orbicie okołoziemskiej - LEO/PNT. Pierwszy z nich rozpoczął działanie w 2016 roku i dzisiaj jest uznawany za najlepszy cywilny system nawigacji satelitarnej.
Z Galileo korzysta obecnie ponad 4 mld smartfonów, a także jest niezbędny dla różnych gałęzi przemysłu – m.in. kolei, transportu morskiego, rolnictwa czy instytucji finansowych. Nadzór nad działaniem systemu oraz dopasowywaniem go do zapotrzebowań rynku sprawuje Agencja UE ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
LEO/PNT (Low Earth Orbit Positioning Navigation and Timing) to projekt, nad którym prace trwają już od 2022 roku. Unia Europejska we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) chce zbudować konstelacje satelitów nawigacyjnych na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO), a zatem niżej niż jednostki Galileo (średnia orbita okołoziemska; MEO). Celem projektu jest stworzenie systemu uzupełniającego i zwiększenie odporności UE na zakłócenia sygnału.
Europejska Agencja Kosmiczna planuje wystrzelenie dwóch pierwszych satelitów LEO/PNT już w grudniu 2025 roku na szczycie rakiety Electron od firmy Rocket Lab. Misja demonstracyjna posłuży do walidacji technologii na orbicie. Projekt jest realizowany we współpracy z przemysłem - GMV (Hiszpania) oraz Thales Alenia Space (Francja). Każda z firm zbuduje po 5 satelitów (w tym jeden demonstrator). Pozostałe jednostki mają trafić na orbitę do 2027 roku.
