Obserwacja Ziemi
Widziane z orbity: ukraińscy giganci stacjonują w Polsce
Ze zdjęć satelitarnych wynika, że Polska w dalszym ciągu jest miejscem stacjonowania ukraińskiego lotnictwa transportowego. Na lotnisku w Dęblinie zauważony zostały m.in. średni samolot transportowy An-70 oraz kilka ciężkich Ił-76MD.
W ostatnim czasie na platformie X (dawniej Twitter) pojawiły się zdjęcia satelitarne, na których widać ukraińskie samoloty transportowe znajdujące się na terenie polskiej bazy lotniczej w Dęblinie. Oznacza to, że Polska w dalszym ciągu jest miejscem stacjonowania maszyn, należących do lotnictwa transportowego Sił Zbrojnych Ukrainy.
Poniższe zobrazowania pochodzą z usług programu Google Earth. Autor wpisu poinformował, że zdjęcia wykonano we wrześniu br. Widzimy na nich flotę siedmiu ciężkich samolotów transportowych Ił-76MD oraz jeden średni An-70. Warto zauważyć, że do tej pory powstał tylko jeden egzemplarz ostatniego z wymienionych rodzajów samolotów.
The Dęblin Air Base in 🇵🇱Poland continues to provide a safe haven for the 🇺🇦Ukrainian Air Force fleet of seven Il-76MD heavy cargo lifters and a single An-70.
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) November 5, 2024
Satellite imagery taken on 20 September 2024 (via GE). pic.twitter.com/3Y7KFoXLri
Celem umiejscowienia tych maszyn w polskiej bazie jest zapewnienie im schronienia oraz stałego wsparcia eksploatacyjnego . Warto przypomnieć, że to m.in. one zostały ewakuowane w lutym 2022 r., aby nie zostały zniszczone w wyniku ataków rosyjskiego wojska. Nie udało się tego osiągnąć z największym samolotem transportowym świata w postaci An-226 Mrija, który został bezpowrotnie stracony w wyniku walk o lotnisko Hostomel pod Kijowem.
Wspomniane maszyny są obecnie wykorzystywane do transportu różnego rodzaju sprzętu po Europie, a także do innych części świata. Z dostępnych informacji wynika, że jeszcze przed wojną ukraińskie wojskowe lotnictwo transportowe dysponowało 22 egzemplarzami samolotów An-26, około 30 An-24, jednym An-70, jednym An-178 i siedmioma ciężkimi Iłami-76.
”Polskie lotniska stały się kluczowym zapleczem dla ukraińskiego, ciężkiego lotnictwa transportowego (w tym wojskowego), które dzięki nim może sprawnie wykonywać wiele zadań, zarówno na potrzeby klientów cywilnych, jak i własnej armii. To dzięki możliwości stacjonowania przez ukraińskie ciężkie transportowce np. w Dęblinie możliwe jest sprawne dostarczanie z wielu zakątków świata pomocy wojskowej niezbędnej do odpierania rosyjskiej agresji” - skomentował dla naszej redakcji Adam Świerkowski, redaktor portalu Defence24.pl.
”Z racji na stworzone tam zaplecze możliwe jest sprawne realizowanie rozładunku, jak i zapewne załadunku różnego typu towarów jak np. pojazdów wojskowych, które w przypadku braku odpowiedniej placówki serwisowej w Europie są wysyłane za ocean do naprawy” - dodał Świerkowski.
Przypomnijmy, że Il-76 to 4-silnikowa maszyna o rozpiętości skrzydeł 50,5 m, która została zaprojektowana w latach 70. ubiegłego wieku przez biuro konstrukcyjne im. Iljuszyna. Stworzono ją głównie z myślą o przewożeniu ładunków na odległość do 4,5-5 tysiąca kilometrów. Po latach zdecydowano się też na przygotowanie także wersji przeznaczonej do przewozu pasażerów.
Zdjęcia satelitarne to w dzisiejszych czasach nieodłączny element operacji wojskowych, co najlepiej widzimy na przykładzie wojny na Ukrainie oraz Bliskim Wschodzie. Informacje pozyskiwane w ten sposób pomagają śledzić jm.in. jak przemiszczany jest cenny sprzęt przeciwnika czy oceniać skutki ataków. Zachęcamy zatem do śledzenia naszej serii „Widziane z orbity”.