Obserwacja Ziemi
Widziane z orbity: ukraińscy giganci stacjonują w Polsce
Ze zdjęć satelitarnych wynika, że Polska w dalszym ciągu jest miejscem stacjonowania ukraińskiego lotnictwa transportowego. Na lotnisku w Dęblinie zauważony zostały m.in. średni samolot transportowy An-70 oraz kilka ciężkich Ił-76MD.
W ostatnim czasie na platformie X (dawniej Twitter) pojawiły się zdjęcia satelitarne, na których widać ukraińskie samoloty transportowe znajdujące się na terenie polskiej bazy lotniczej w Dęblinie. Oznacza to, że Polska w dalszym ciągu jest miejscem stacjonowania maszyn, należących do lotnictwa transportowego Sił Zbrojnych Ukrainy.
Poniższe zobrazowania pochodzą z usług programu Google Earth. Autor wpisu poinformował, że zdjęcia wykonano we wrześniu br. Widzimy na nich flotę siedmiu ciężkich samolotów transportowych Ił-76MD oraz jeden średni An-70. Warto zauważyć, że do tej pory powstał tylko jeden egzemplarz ostatniego z wymienionych rodzajów samolotów.
The Dęblin Air Base in 🇵🇱Poland continues to provide a safe haven for the 🇺🇦Ukrainian Air Force fleet of seven Il-76MD heavy cargo lifters and a single An-70.
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) November 5, 2024
Satellite imagery taken on 20 September 2024 (via GE). pic.twitter.com/3Y7KFoXLri
Celem umiejscowienia tych maszyn w polskiej bazie jest zapewnienie im schronienia. Warto przypomnieć, że to m.in. one zostały ewakuowane w lutym 2022 r., aby nie zostały zniszczone w wyniku ataków rosyjskiego wojska. Nie udało się tego osiągnąć z największym samolotem transportowym świata w postaci An-226 Mrija, który został bezpowrotnie stracony w wyniku walk o lotnisko Hostomel pod Kijowem. W przypadku omawianych Ił-76MD od czasu przylotu do Polski nie zostały one dotychczas wykorzystane.
”Polskie lotniska stały się kluczowym zapleczem dla ukraińskiego, ciężkiego lotnictwa transportowego, które dzięki nim może sprawnie wykonywać wiele zadań, zarówno na potrzeby klientów cywilnych, jak i własnej armii. W przypadku maszyn znajdujących się w Dęblinie przylot do Polski uchronił je przed niechybnym zniszczeniem jak miało to miejsce w przypadku np. An-225. ” - skomentował dla naszej redakcji Adam Świerkowski, redaktor portalu Defence24.pl.
Przypomnijmy, że Il-76 to 4-silnikowa maszyna o rozpiętości skrzydeł 50,5 m, która została zaprojektowana w latach 70. ubiegłego wieku przez biuro konstrukcyjne im. Iljuszyna. Stworzono ją głównie z myślą o przewożeniu ładunków na odległość do 4,5-5 tysiąca kilometrów. Po latach zdecydowano się też na przygotowanie także wersji przeznaczonej do przewozu pasażerów.
Zdjęcia satelitarne to w dzisiejszych czasach nieodłączny element operacji wojskowych, co najlepiej widzimy na przykładzie wojny na Ukrainie oraz Bliskim Wschodzie. Informacje pozyskiwane w ten sposób pomagają śledzić jm.in. jak przemiszczany jest cenny sprzęt przeciwnika czy oceniać skutki ataków. Zachęcamy zatem do śledzenia naszej serii „Widziane z orbity”.
Bart patriota
Ujawnienie tej informacji ( mimo, że ogólnie dostępna możliwość ) nie jest korzystne dla Polski.
Tomek72
Ciekaw jestem jak jest z flątą "lotnictwa cywilnego" - czy została ewakuowana (myślę, że tak) i czy stoi "pod chmurką" ? - bo gdyby pozwolić latać im w ramach "innej floty" - kraju UE albo spoza UE - to też byłaby forma pomocy. W ogóle miałem nadzieję, że UA ewakuuje sporo zakładów do PL - gdzie na "specjalnych warunkach" - produkcja będzie kontynuowana - na "bezpiecznym terenie"
user_1050711
Niech zgadnę, czemu nie został ewakuowany Mrija ? "Zabrakło" paliwa w zbiornikach lotniska ? Choć było na stanie ?