Reklama

BEZPIECZEŃSTWO

Zaatakowany tankowiec uchwycony przez orbitalne oko ICEYE

Zobrazowanie satelitarne z dnia 14 maja 2019 roku, ukazujące wyciek z uszkodzonego tankowca na Zatoce Omańskiej. Fot. ICEYE [iceye.com]
Zobrazowanie satelitarne z dnia 14 maja 2019 roku, ukazujące wyciek z uszkodzonego tankowca na Zatoce Omańskiej. Fot. ICEYE [iceye.com]

Po ataku dokonanym w czwartek 13 czerwca br. u wybrzeży Zatoki Omańskiej na dwa statki transportujące płynne surowce, nie ustają spekulacje dotyczące tożsamości napastników i szacowanie wyrządzonych przez nich szkód. W tym drugim aspekcie z pomocą międzynarodowym obserwatorom przyszły m.in. zobrazowania satelitarne wykonane z użyciem radarowego satelity fińsko-polskiej spółki ICEYE.

Atak dokonany przez nieznanych sprawców (jakkolwiek kojarzonych z irańskimi siłami specjalnymi) na dwa tankowce – norweski MT Front Altair, przewożący benzynę ciężką i japoński Kokuka Courageous z ładunkiem metanolu – dodatkowo zaognił i tak już napiętą sytuację międzynarodową na Bliskim Wschodzie. Bezpośrednio po uderzeniu na pokładzie pierwszej z jednostek doszło do eksplozji i poważnego pożaru, natomiast w przypadku drugiej stwierdzono nieokreślone bliżej uszkodzenie kadłuba. Incydent szybko skupił uwagę ogólnoświatowej opinii publicznej na obszarze leżącym u wybrzeży Iranu w obrębie Zatoki Omańskiej – również ze względu na pytania o skalę uszkodzenia tankowców i możliwe wystąpienie niebezpiecznego wycieku surowca do okolicznych wód.

Ważnych i aktualnych informacji w tej kwestii dostarczyły zobrazowania wykonane w krótkim czasie przez firmę ICEYE z użyciem działającego na orbicie satelity ICEYE X2. Dane zebrane z wykorzystaniem tego instrumentu SAR (korzystającego z technologii radaru o syntetycznej aperturze) pojawiły się w publicznym obiegu kilkanaście godzin po odnotowaniu incydentu.

image
Zobrazowanie satelitarne datowane na 14 czerwca 2019 roku, ukazujące prawdopodobny wyciek z uszkodzonego tankowca Front Altair na Zatoce Omańskiej. Fot. ICEYE [iceye.com]

 

Dostarczone zobrazowania ukazały przede wszystkim pozycję tankowca MT Front Altair w rejonie miejsca dokonanego ataku. Wokół jednostki zaobserwowano natomiast liczne ślady prawdopodobnego wycieku części składowanego na nim surowca. Nie był on jednak na tyle poważny, by uniemożliwić rozpoczęty dzień później proces odholowania statku, z zamiarem doprowadzenia na wody Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W jednym tamtejszych portów dojdzie wkrótce do odpompowania pozostającego na nim ładunku benzyny ciężkiej i przeprowadzenia niezbędnej oceny uszkodzeń. Przepompowanie będzie również dotyczyło ładunku metanolu pozostającego na uszkodzonym Kokuka Courageous.

Nie jest to pierwszy tego typu przypadek, gdy zobrazowania firmy ICEYE okazują się pomocne przy określaniu skali zaistniałego incydentu. Podobna sytuacja miała miejsce już miesiąc wcześniej – bezpośrednio w związku z wcześniejszymi atakami, jakie przeprowadzono 12 maja na cztery inne tankowce na wodach Zatoki Omańskiej. Jeden z nich został dwa dni później uchwycony przez satelitę ICEYE X2, dzięki czemu stwierdzono nastąpienie znacznego wycieku ropy naftowej przewożonej nieopodal portu w Fejuirah (Zjednoczone Emiraty Arabskie).

Firma ICEYE realizuje obecnie projekt rozmieszczenia całej konstelacji mikrosatelitów radarowych, bazujących na technologii przetestowanej z użyciem dwóch wystrzelonych dotąd instrumentów, X1 i X2. Pierwszy z nich dotarł na orbitę w styczniu 2018 roku z wykorzystaniem indyjskiej rakiety nośnej Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV). Kolejny wyniesiono w kosmos w grudniu 2018 roku na pokładzie rakiety Falcon 9.

Na przestrzeni drugiej połowy 2019 roku planowane jest rozmieszczenie pięciu składników przyszłej konstelacji fińsko-polskiego operatora mikrosatelitów EO. Pierwszy z instrumentów zostanie niebawem dostarczony przez operatora lekkich rakiet nośnych Electron, firmę Rocket Lab.

Reklama
Reklama

Komentarze