Reklama

Technologie wojskowe

USA: silniki rakiet balistycznych do wynoszenia ładunków komercyjnych?

Start rakiety Minotaur IV. Fot. NASA/US Air Force
Start rakiety Minotaur IV. Fot. NASA/US Air Force

Dowództwo Sił Kosmicznych USA opowiedziało się za możliwością używania silników rakietowych pochodzących z wycofanych ze służby rakiet balistycznych do komercyjnego wynoszenia ładunków na orbitę - informuje portal Space News. 

Dowództwo Sił Kosmicznych USA opowiedziało się za możliwością używania silników rakietowych pochodzących z wycofanych ze służby rakiet balistycznych do komercyjnego wynoszenia ładunków na orbitę - dowiedział się portal Space News. Obecnie, zgodnie z obowiązującymi zasadami, pozyskane w ten sposób jednostki napędowe mogą być wykorzystywane wyłącznie w misjach wojskowych. Generał John Hyten, dowódca Sił Kosmicznych, stwierdził jednak, że z punktu widzenia podatnika lepsze jest wykorzystywanie silników także do startów komercyjnych niż ich zniszczenie. 

Problemem takiego rozwiązania jest jednak znaczne obniżenie kosztów lotów orbitalnych, które postawiłoby spółki rozwijające nowe systemy nośne w trudnej sytuacji. Dotyczy to na przykład Virgin Galactic, które pracuje nad rakietą LauncherOne odpalaną z Boeinga 747 oraz konsorcjum ośmiu firm Next-Generation Launch Coalition. 

Obecnie z przebudowanych rakiet balistycznych korzysta Orbital ATK. Używane przez tą firmę rakiety nośne Minotaur IV, wywodzące się z wycofanych ze służby w 2005 roku ICBM LGM-118 Peacekeeper, są przystosowane do wynoszenia na orbitę ładunków o masie między 500 a 2000 kg. Firma twierdzi jednak, że utrzymanie zakazu na używanie jednostek napędowych z rakiet balistycznych do startów komercyjnych spowoduje raczej odpływ klientów do zagranicznych firm, niż rozwój amerykańskich systemów wynoszenia małych ładunków. 

Reklama
Reklama

Komentarze