SATELITY
Postępy prac nad komercyjnym satelitą serwisowym Orbital ATK
Amerykański koncern Orbital ATK poinformował, że prace nad budowanym przezeń pierwszym urządzeniem do serwisowania satelitów na GEO postępują w dobrym tempie. Koncept pomyślnie przeszedł przegląd krytyczny (critical design review). Pierwsza maszyna tego typu poleci w kosmos pod koniec 2018 r., by już w roku 2019 zacząć świadczyć swoje usługi na rzecz klienta – operatora telekomunikacyjnego Intelsat.
Statki Orbital ATK, które będą tego rodzaju zadania realizować, powstaną pod nazwą Mission Extension Vehicle (MEV). Części do budowy pierwszego z nich, MEV-1, są już w 75% zgromadzone w głównej fabryce koncernu w Dulles, w stanie Virginia. Testy gotowego pojazdu rozpoczną się wiosną, a już w ostatnim kwartale 2018 r. MEV-1 zostanie wystrzelony w przestrzeń kosmiczną. Na orbitę poleci rakietą Proton, wspólnie z satelitą Eutelsat 5WB, również produkcji Orbital ATK.
W 2019 r. MEV-1 zacznie pracować na rzecz pierwszego komercyjnego klienta – operatora sieci satelitów telekomunikacyjnych Intelsat. Satelita serwisowy będzie przedłużał okres funkcjonowania urządzeń telekomu na orbicie geostacjonarnej, poprzez chwytanie ich i przejmowanie kontroli nad korygowaniem trajektorii oraz dbaniem o właściwe ustawienie danego satelity telekomunikacyjnego względem Ziemi.
Podczas jednej misji pojazd MEV zdolny jest do łączenia się i zmieniania orbit wielu potrzebujących tego satelitów. Łącząc się z każdą kolejną maszyną wykorzystywać będzie znane i „pewne” miejsca chwytu, tak, by zagwarantować bezpieczeństwo serwisowanej maszyny i wyeliminować groźbę jej przypadkowego uszkodzenia. Szacowany czas działania pojedynczego egzemplarza wynalazku Orbital ATK na orbicie to 15 lat.
Projekt MEV realizuje Space Logistics – spółka w 100% zależna od Orbital ATK.
Początek montażu MEV-1 oznacza, że serwisowanie satelitów na orbicie wkrótce stanie się rzeczywistością. MEV-1 będzie pierwszym statkiem kosmicznym tego rodzaju oferującym tak innowacyjną usługę. To tylko pierwszy krok w kierunku wprowadzenia jeszcze bardziej zaawansowanych możliwości logistycznych w przyszłości.
W przyszłości amerykańskie przedsiębiorstwo zamierza dysponować w kosmosie całą flotą satelitów serwisowych, zdolnych montować, naprawiać, dotankowywać i transportować obecne tam urządzenia dla swoich klientów. Inżynierowie Orbital ATK współpracują z amerykańskimi agencjami rządowymi przy tworzeniu zaawansowanych technologii robotycznych oraz wydajnego napędu elektrycznego, działającego w oparciu o energię słoneczną.
Konkurencja na tym raczkującym, ale przyszłościowym rynku nie śpi. W szczególności gruszek w popiele nie zasypia firma Space Systems Loral, która rozwija nie tylko technologię serwisowania satelitów na orbicie, ale i montowania tam nowych urządzeń.
Pierwszy MEV powstaje tymczasem jednocześnie w kilku należących do Orbital ATK zakładach, rozmieszczonych w różnych lokalizacjach. Nie licząc wspomnianego Dulles, prace nad nim trwają też w San Diego oraz w Golecie w Kalifornii. Satelita konstruowany jest w oparciu o platformę GEOStar.
Czytaj też: Serwisowanie satelitów. Technologia mogąca zrewolucjonizować rynek operatorów satelitarnych [ANALIZA]