Reklama

KOSMONAUTYKA

Zielone światło dla produkcji modeli Ariane 6

Wizja startu rakiety nośnej Ariane 6. Ilustracja: Airbus Defence & Space
Wizja startu rakiety nośnej Ariane 6. Ilustracja: Airbus Defence & Space

Konsorcjum Airbus Safran Launchers ogłosiło nowe postępy w sprawie projektu Ariane 6, przyszłej flagowej europejskiej rakiety nośnej. W zeszłym roku został on wstępnie zatwierdzony. Kilka dni temu natomiast ASL otrzymało zgodę – zwaną w branży Maturity Gate 6.1 – na rozpoczęcie produkcji i testów naziemnych modelu rakiety.

„Przyszła europejska rakieta nośna jest tworzona w oparciu o kolejno zatwierdzane kamienie milowe zwane Maturity Gates w sposób typowy dla przemysłu aeronautycznego”, tłumaczy Alain Charmeau, CEO Airbus Safran Launchers. „Rozpoczniemy produkcję pierwszych modeli przeznaczonych do lotu pod koniec tego roku, kiedy osiągniemy etap Maturity Gate 6.2”.

Realizację projektu, nazwana Ariane 6 Way, podzielono na 15 głównych etapów. Sześć z nich zostało już ukończonych. W Maturity Gate 11 zawierać się będzie zgoda na pierwszy lot rakiety, zaś Maturity Gate 15 zakończy pełne wdrożenie technologii do użytku. W kolejne etapy rewizji prac Airbus Safran Launchers zaangażowani są niezależni eksperci, których rolą jest weryfikacja projektów, infrastruktury przemysłowej i wyników przeprowadzonych testów.

Rozpoczynająca się właśnie faza obejmuje budowę modeli, których poszczególne elementy i zespoły zostaną poddane rygorystycznym testom naziemnym. Będą to m.in. testy silników, poszycia, zbiorników paliwa, integralności strukturalnej i mechanizmów rozdzielania kolejnych stopni. Każda część rakiety musi przejść je pozytywnie, co wykaże w praktyce rzetelność projektu. Rezultaty testów naziemnych i powietrznych na ogół się różnią, jednak już na tym pierwszym etapie ujawniane są wszelkie poważne wady. 

Rakieta Ariane 6 tworzona jest na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej. Będzie ona dostępna w dwóch konfiguracjach, Ariane 62 i 64, umożliwiających elastyczne dostosowanie urządzenia na potrzeby konkretnego ładunku. Projekt ma zastąpić użytkowane od 20 lat rakiety Ariane 5, których wycofanie planuje się wstępnie na 2023 r. Inauguracyjny lot Ariane 6 zaplanowano natomiast na rok 2020.

Klientów ma zagwarantować Unia Europejska. Elżbieta Bieńkowska oświadczyła na początku kwietnia, że Komisja Europejska zapewni ekonomiczną opłacalność lotów tworzonych właśnie Ariane 6 i Vega C. „Konkurujemy z rakietami dedykowanymi konkretnym rynkom, które na ogół są dla nas zamknięte”, mówi Stéphane Israël, CEO Arianespace. „To normalne, że powinniśmy powierzać starty satelitów rządowych rakietom produkcji europejskiej. Zapewnienia ze strony instytucji unijnych są dla nas niezwykle ważne”.

Czytaj też: Europejskie rakiety nośne. Strategiczna niezależność dla Starego Kontynentu [ANALIZA]

Katarzyna Stróż

Reklama

Komentarze

    Reklama