SATELITY
PAS 17: udziały we francuskiej firmie lotniczej receptą na przyspieszenie Stratobusa
Od 2015 r. firma Thales Alenia Space pracuje nad konstrukcją Stratobus. Ta innowacyjna platforma, stanowiąca rozwiązanie pośrednie pomiędzy dronem a satelitą, jest w stanie do pewnego stopnia zastąpić tego drugiego w wykonywaniu pewnych zadań związanych z komunikacją czy obserwacją Ziemi. Przejęcie części udziałów we francuskim producencie balonów i sterowców ma przyspieszyć wdrożenie nowatorskiego rozwiązania Thalesa do produkcji.
Stratobus to pojazd, umieszczany na wysokości ok. 20 km nad powierzchnią Ziemi, który ma spełniać podobne funkcje jak satelity - zapewniać łączność, przekazywać dane nawigacyjne oraz służyć do obserwacji Ziemi przy znacznie niższych kosztach produkcji, wyniesienia i eksploatacji. Podobnie jak opracowywany przez Airbusa Zephyr, zaliczany jest do kategorii tzw. HAPS, czyli High-Altitude Platform Station lub High-Altitude Pseudo Satellites, po polsku nazywanych niekiedy pseudosatelitami.
Prace nad Stratobusem, trwają od 2015 roku. Teraz, władze Thales Alenia Space postanowiły nadać im zupełnie nowej dynamiki. W tym celu joint venture Thalesa i firmy Leonardo nabyło mniejszościowy udział we francuskiej kompanii Airstar Aerospace, producencie balonów i sterowców.
Bliska współpraca i wykorzystanie rozwiązań pozyskanych od Airstar Aerospace mają umożliwić sprawne pokonanie niektórych przeszkód technologicznych na drodze do budowy Stratobusa. Nowy partner Thalesa przejmie w szczególności odpowiedzialność za stworzenie systemu kotwiczenia platformy, jej powłoki, systemu regulacji ciśnienia oraz montaż ogona.
Będziemy używać najwyższej jakości materiału do [budowy] powłoki Stratobusa, najlżejszego i najmocniejszego na świecie, materiału cienkiego jak kartka papieru, zdolnego wytrzymać obciążenie przekraczające 10 ton.
Porozumienie w sprawie przejęcia części Airstar Aerospace podpisano 19 czerwca, podczas Paris Air Show 2017. Władze Thales Alenia Space mają nadzieję, że dzięki wykorzystaniu potencjału nowego francuskiego partnera, prototyp Stratobusa może być gotowy już w 2020 r., zaś od roku 2021 będą mogły powstawać egzemplarze o pełnej zdolności operacyjnej.
Czytaj też: Thales InnovDays 2017: Stratobus nabiera kształtów