- Wiadomości
Nowa generacja amerykańskich ICBM coraz bliżej
21 lipca 2025 r. Siły Powietrzne USA (U.S. Air Force) wraz z Northrop Grumman pomyślnie przeprowadziły test kwalifikacyjny silnika rakietowego drugiego stopnia międzykontynentalnego pocisku balistycznego LGM-35A Sentinel. Oczekuje się, że trafi on do służby do 2030 r.
Autor. Northrop Grumman
Firma Northrop Grumman poczyniła kolejne postępy w zakresie rozwoju balistycznego pocisku międzykontynentalnego (ICBM) nowej generacji. W ostatnich dniach, we współpracy z Siłami Powietrznymi USA, wykonano test kwalifikacyjny silnika rakietowego drugiego stopnia (stage‑two solid rocket motor) pocisku LGM-35A Sentinel. Próba odbyła się w bazie Arnold Engineering Development Complex w Tennessee.
Seria testów
W komunikacie prasowym opisano, że próbę przeprowadzono w komorze próżniowej symulującej warunki lotu. Pozwoliło to m.in. ocenić ciąg silnika, proces spalania oraz działanie systemu sterowania wektorem ciągu (TVC). Teraz inżynierowie porównają dane z zakresu wydajności uzyskane w testach z przewidywaniami modeli cyfrowych. Pozwoli to zweryfikować, czy silnik działa zgodnie z oczekiwaniami.
„Szybkie opracowanie systemu uzbrojenia Sentinel ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa narodowego. Podejście oparte na technologii cyfrowej pomaga nam przyspieszyć ten proces i gwarantuje, że pocisk będzie gotowy do misji” - podkreślił Ben Davies, wiceprezes i dyrektor generalny w Northrop Grumman.
Our Sentinel team conducted a stage-two static test. Check-out how @northropgrumman and the @usairforce are on the road to reduce risk and fully qualify motor design. https://t.co/KRZuPg3rZJ pic.twitter.com/GRyN49yrtk
— Northrop Grumman (@NGCNews) July 29, 2025
Test silnika rakietowego drugiego stopnia to jedna z serii prób kwalifikacyjnych przewidzianych na 2025 r. w zakresie rozwoju pocisku LGM-35A Sentinel. To także ważny etap w procesie opracowywania nowej generacji amerykańskich ICBM. Wkrótce odbędą się testy kolejnych komponentów, w różnych warunkach środowiskowych, które przybliżą system do pełnej gotowości produkcyjnej.
Rosnące koszty i opóźnienia
Warto przypomnieć, że kilka miesięcy temu, w marcu br., Siły Powietrzne USA oraz koncern Northrop Grumman przeprowadziły test kwalifikacyjny silnika na paliwo stałe w pierwszym stopniu pocisku LGM-35A Sentinel. Oceniono wtedy, że próba zakończyła się sukcesem, co umożliwia produkcję silnika do docelowych systemów. Coraz bardziej widoczne są jednak rosnące koszty oraz opóźnienia.
Autor. U.S. Air Force/R. Nial Bradshaw
Siły Powietrzne USA szacowały, że ICBM nowej generacji będzie operacyjny do 2030 r., natomiast obecnie wskazuje się na możliwe opóźnienia. Według doniesień amerykańskich mediów, koszt programu wzrósł z 96 mld USD do około 140 mld USD za 634 pociski, w tym 400 zastępujące obecnie wykorzystywane Minuteman III.
Pomimo planów pełnego zastąpienia pocisków do 2039 roku, obecne opóźnienia mogą sprawić, że pełne wdrożenie nowego systemu nastąpi dopiero w połowie lat 50. XX wieku. „Dopóki nie zostanie osiągnięta pełna zdolność operacyjna, Siły Powietrzne zobowiązują się zapewnić, aby Minuteman III pozostał skuteczną bronią odstraszającą.” - podkreślają wojskowi z USSF.
Zastąpić legendę
Minuteman III jest w służbie już od ponad 50 lat, pamiętając tym samym okres zimnej wojny. Technologia została opracowana przez koncern Boeing, a pierwsze pociski zostały wdrożone w czerwcu 1970 r. Zaprzestanie produkcji nastąpiło w grudniu 1978 r. LGM-30G Minuteman III posiada masę około 36 t, średnicę 1,67 m i zasięg ponad 9500 km.
Obecnie Amerykanie mają obecnie ok. 450 operacyjnych silosów na rakiety międzykontynentalne, a ok. 400 z nich jest w dyżurze bojowym (z rakietami przygotowanymi do użycia i rozmieszczonymi głowicami). Zgodnie z traktatem New START każdy Minuteman III ma pojedynczą głowicę, choć wcześniej używano wielogłowicowych ładunków MIRV.
Wprowadzenie LGM-35A Sentinel ma zapewnić ciągłość strategicznego odstraszania i w znacznym stopniu unowocześnić naziemną część amerykańskiej triady nuklearnej. ICBM nowej generacji powinny trafić do baz wojskowych F.E. Warren w stanie Wyoming, Malmstrom w Montanie oraz Minot w Dakocie Północnej.
