Technologie wojskowe
Starlink zintegrowany z samolotem hipersonicznym
Amerykańska firma Hermeus osiągnęła ważny kamień milowy w projekcie samolotu hipersonicznego Quarterhorse Mk 1. W ostatnich tygodniach prototyp hiperdźwiękowego aeroplanu został zintegrowany z technologią Starlink firmy SpaceX.
Firma Hermeus poinformowała, że z powodzeniem zainstalowała system łączności satelitarnej Starlink na samolocie hipersonicznym Quarterhorse Mk 1. Jest on używany jako prototypowa platforma do rozwijania planowanej rodziny tego typu maszyn. Usługa komunikacyjna od firmy SpaceX będzie wykorzystywana do celów związanych z dowodzeniem i kontrolą poza zasięgiem wzroku podczas testów w locie.
Postępy w projekcie
Firma przekazała, że integracja z usługą Starlink została ukończona w ciągu zaledwie 17 dni od przygotowania koncepcji tego pomysłu. Eksperci są zgodni, że takie osiągnięcie w dziedzinie lotnictwa i kosmonautyki można śmiało określić, jako imponujące. Hermeus opisało, że kampania testowa opracowywanego samolotu nie została opóźniona przez działania w tym zakresie. W sieci pojawiły się także zdjęcia gotowej instalacji.
Hermeus recently integrated @Starlink onto our Quarterhorse Mk 1 aircraft for beyond visual line-of-site command and control. From need, to concept, integration, validation, and taxiing an uncrewed fighter-class aircraft over Starlink in just 17-days. All done during an active… pic.twitter.com/XemPfUsglH
— Hermeus (@hermeuscorp) November 15, 2024
Niedawno przedstawiciele firmy SpaceX zapowiadali, że technologia sieci Starlink może być wykorzystywana w samolotach naddźwiękowych. Nigdy jednak nie sprecyzowano, czy będzie to dotyczyć także lotów z prędkością hipersoniczną. Przypomnijmy, że definiuje się ją jako prędkość naddźwiękowa poruszającego się obiektu, która przekracza wartość 5 Machów (1,72 km/s).
W ostatnim czasie największy system nośny na świecie, o nazwie Starship/Super Heavy, zaliczył swój szósty lot testowy. W trakcie lotu po raz kolejny mogliśmy śledzić na bieżąco transmisje z kamer, które zostały umieszczone na rakiecie. Było to możliwe właśnie dzięki sieci Starlink, która tym samym ponownie udowodniła swoją niezawodność i skuteczność w trakcie testów, gdzie mamy do czynienia ze znacznymi prędkościami.
Frima Hermeus opracowuje jednak zupełnie inną konstrukcję, szczególnie pod względem prędkości w czasie lotu. Quarterhorse Mk 1 to bezzałogowy, zdalnie sterowany samolot napędzany silnikiem J85 od General Electric. Jest to demonstrator technologii, który w najbliższym czasie przejdzie testy w locie. Próby będą dotyczyć zademonstrowania możliwości szybkiego startu i lądowania. Odbędą się one w kalifornijskiej Edwards Air Force Base.
Wyniki testów będą podstawą do opracowania całej rodziny samolotów hipersonicznych, w tym Quarterhorse Mk 2. W odróżnieniu od Mk1 będzie on wyposażony w silnik F100 z technologią wstępnego chłodzenia, produkcji firmy Pratt & Whitney. Pierwsze testy Mk 2 w locie zaplanowano na przyszły rok.
Hermeus prowadzi również prace rozwojowe nad samolotem Darkhorse. Będzie to bezzałogowa konstrukcja hipersoniczna, który posłuży do zastosowań obronnych, gdyż firma zamierza produkować go masowo dla amerykańskiego wojska.
O sieci Starlink
System Starlink firmy SpaceX wykorzystuje flotę składającą się z ponad 6 tysięcy satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO). Usługa ma na celu zapewnienia klientom w wielu częściach świata szybkich usług internetowych. Liczba ta będzie się zwiększać, gdyż SpaceX posiada zgodę od Federalnej Agencji Łączności na wyniesienie 12 tys. satelitów, a także stara się o pozyskanie zielonego światła na rozszerzenie sieci do 30 tys
Integracja sieci Starlink z opisywanym samolotem ma na celu zapewnienie stabilnego łącza komunikacyjnego między pojazdem a operatorami. Jest to istotna cecha rozwoju konstrukcji, która będzie wykorzystywana w misjach bezzałogowych i zdalnym pilotowaniu przy prędkościach hipersonicznych. Pomyślna walidacja systemu jest ważnym krokiem naprzód w rozwoju programu lotów hipersonicznych firmy.
Źródło: Defence Blog, Aviation International News