Wielomilionowa umowa na silniki do platform hipersonicznych

Autor. Stratolaunch
Firma Ursa Major dostarczy 16 nowych silników do platformy hipersonicznej Talon-A od Stratolaunch. Porozumienie między przemysłem umożliwi zwiększenie częstotliwości przeprowadzanych testów dla Departamentu Obrony USA.
Kontrakt o wartości 32,9 milionów dolarów na dostarczenie do firmy Stratolaunch 16 zmodernizowanych silników Hadley H13 został zawarty w połowie czerwca 2025 r. Nowe jednostki napędowe posłużą do kolejnych generacji platformy hipersonicznej Talon, która wykonuje testowe misje dla Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych.
Więcej testów hipersonicznych do 2032 r.
Próbne loty hipersoniczne to jeden z kluczowych punktów na agendzie Pentagonu, który jest realizowany we współpracy z krajowym przemysłem. Doskonałym tego przykładem jest program MACH-TB, którego celem jest opracowanie i testowanie tego typu technologii na użytek amerykańskiego wojska. Chociaż Ursa Major nie jest bezpośrednim beneficjentem programu, umowa wspiera działania kraju na rzecz zwiększenia częstotliwości tego typu misji.
„Ten kontrakt bezpośrednio wspiera amerykańską infrastrukturę testów hipersonicznych oraz szerszy cel, jakim jest przyspieszenie programów lotów z dużą prędkością, które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa narodowego” – powiedział Dan Jablonsky, dyrektor generalny Ursa Major.

Autor. Ursa Major via X
Ma w tym pomóc, m. in. zmodernizowana wersja silnika Hadley H13, która jak twierdzi producent, charakteryzuje się większą wytrzymałością, pozwalającą wykonywać dwa razy więcej misji niż obecna wersja silnika. Hadley jest zasilany przez mieszankę RP-1 i ciekłego tlenu, wykorzystując cykl etapowego spalania z gazem bogatym w utleniacz (ang. oxidizer-rich).
Platforma hipersoniczna Talon-A
Ursa Major to ważny partner firmy Stratolaunch, która w ramach wspomnianego programu MACH-TB wykonuje testowe loty hipersonicznej przy pomocy swojej platformy Talon-A. Przypomnijmy, że w ostatnich miesiącach Stratolaunch przeprowadziło próbne serie, a ostatnia z nich miała miejsce w maju. Talon-A2 przekroczył prędkość Mach 5 oraz udowodnił swoją zdolność do ponownego wykorzystania.
Podczas misji platforma jest wynoszona przez samolot matkę. Roc to maszyna o masie startowej około 590 ton i rozpiętości skrzydeł około 117 metrów. Samolot napędzany przez 6 silników turbowentylatorowych PW4056 produkcji Pratt & Whitney jest w stanie wynieść ładunek o masie blisko 227 ton. Podczas ostatniej próby Talon został odłączony od nosiciela na pułapie 6000 metrów.

Autor. Stratolaunch
Stratolaunch pracuje również nad nowszą wersją - Talon-A3, który jak podają amerykańskie media, powinien być gotowy do lotu już pod koniec 2025 r. W tym przypadku jednak nosicielem platformy nie będzie potężny Roc, ale samolot Boeing 747-400, który niegdyś należał do nieistniejącej już firmy Virgin Orbit. Firma nazywa maszynę „Spirit of Mojave”.