Reklama

Pentagon potwierdza sukces nowej platformy hipersonicznej

Stratolaunch, Talon, USA, wojsko, Pentagon, Departament Obrony
Według Pentagonu, zakończona kampania oznacza powrót Stanów Zjednoczonych do testów technologii hipersonicznych wielokrotnego użytku po zakończonym programie samolotu X-15.
Autor. Stratolaunch

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o zakończonych testach platformy Talon-A2 od firmy Stratolaunch. Próby zostały przeprowadzone w ramach projektu MACH-TB, którego celem jest opracowanie i testowanie technologii hipersonicznych na użytek amerykańskiego wojska.

Informacja o zakończonej kampanii testowej została opublikowana przez Pentagon 5 maja 2025 r., a zatem kilka miesięcy po udanych lotach platformy Talon-A2 w grudniu i marcu. System od Stratolaunch przekroczył prędkość Mach 5 oraz udowodnił swoją zdolność do ponownego wykorzystania. Wnioski posłużą do opracowania nowej platformy, która powinna być gotowa do lotu pod koniec 2025 r.

Reklama

Testowe misje platformy Talon-A2

Z informacji udostępnionych przez Pentagon, podczas marcowej próby Talon-A2 został wyniesiony przez samolot-matkę o nazwie „Roc”. Znajdując się na pułapie ponad 6000 metrów Talon-A2 odłączył się od nosiciela i uruchomił silnik Hadley od amerykańskiej firmy Ursa Major.

Jednostka jest zasilana przez mieszankę RP-1 i ciekłego tlenu, wykorzystując cykl etapowego spalania z gazem bogatym w utleniacz (ang. oxidizer-rich). Uruchomienie silnika Hadley pozwoliło osiągnąć platformie prędkość powyżej Mach 5, aby następnie poszybować z powrotem na Ziemię. Lądowanie nastąpiło w bazie Sił Kosmicznych USA Vandenberg w Kalifornii.

Stratolaunch, Roc, samolot, USA
Samolot "Roc" o rozpiętości skrzydeł 117 metrów.
Autor. Stratolaunch

Roc to maszyna o masie startowej około 590 ton i rozpiętości skrzydeł około 117 metrów. Samolot napędzany przez 6 silników turbowentylatorowych PW4056 produkcji koncernu Pratt & Whitney jest w stanie wynieść ładunek o masie blisko 227 ton.

Reklama

Loty platformy Talon-A2 były również okazją do przetestowania technologii od zewnętrznych partnerów. Koncern Northrop Grumman poinformował o udanych próbach jednostki IMU (Inertial Measurement Unit) służącej do nawigacji inercyjnej. Rozwiązanie pomaga w ustaleniu orientacji i położenia oraz nawigowaniu w środowisku pozbawionym sygnału GPS.

Przyszłość platformy Talon i samolotu Roc

Misje w grudniu i marcu zostały przeprowadzone w ramach projektu MACH-TB zainicjowanego przez Departament Obrony USA. Jego celem jest opracowanie i testowanie technologii hipersonicznych na użytek amerykańskiego wojska. Głównym wykonawcą programu jest firma Leidos, która w 2023 r. zawarła kontrakt z firmą Stratolaunch na przeprowadzenie pięciu lotów platformy Talon-A. W programie biorą również udział inne podmioty z amerykańskiej branży kosmicznej, tj. Rocket Lab z systemem HASTE.

Reklama

W marcu 2024 r. Stratolaunch przeprowadziło podobny test platformy hipersonicznej, wykorzystując jednak system Talon-A1. Jedną z różnić był brak wysuwanego podwozia, co wymusiło kontrolowane lądowanie na wodach Pacyfiku u wybrzeży Kalifornii.

Stratolaunch pracuje również nad nowszą wersją - Talon-A3, który jak podają amerykańskie media, powinien być gotowy do lotu już pod koniec 2025 r. W tym przypadku jednak nosicielem platformy nie będzie potężny Roc, ale samolot Boeing 747-400, który niegdyś należał do nieistniejącej już firmy Virgin Orbit. Firma nazywa maszynę „Spirit of Mojave”.

Reklama

Komentarze

    Reklama