Pentagon potwierdza sukces nowej platformy hipersonicznej

Autor. Stratolaunch
Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o zakończonych testach platformy Talon-A2 od firmy Stratolaunch. Próby zostały przeprowadzone w ramach projektu MACH-TB, którego celem jest opracowanie i testowanie technologii hipersonicznych na użytek amerykańskiego wojska.
Informacja o zakończonej kampanii testowej została opublikowana przez Pentagon 5 maja 2025 r., a zatem kilka miesięcy po udanych lotach platformy Talon-A2 w grudniu i marcu. System od Stratolaunch przekroczył prędkość Mach 5 oraz udowodnił swoją zdolność do ponownego wykorzystania. Wnioski posłużą do opracowania nowej platformy, która powinna być gotowa do lotu pod koniec 2025 r.
Testowe misje platformy Talon-A2
Z informacji udostępnionych przez Pentagon, podczas marcowej próby Talon-A2 został wyniesiony przez samolot-matkę o nazwie „Roc”. Znajdując się na pułapie ponad 6000 metrów Talon-A2 odłączył się od nosiciela i uruchomił silnik Hadley od amerykańskiej firmy Ursa Major.
Jednostka jest zasilana przez mieszankę RP-1 i ciekłego tlenu, wykorzystując cykl etapowego spalania z gazem bogatym w utleniacz (ang. oxidizer-rich). Uruchomienie silnika Hadley pozwoliło osiągnąć platformie prędkość powyżej Mach 5, aby następnie poszybować z powrotem na Ziemię. Lądowanie nastąpiło w bazie Sił Kosmicznych USA Vandenberg w Kalifornii.

Autor. Stratolaunch
Roc to maszyna o masie startowej około 590 ton i rozpiętości skrzydeł około 117 metrów. Samolot napędzany przez 6 silników turbowentylatorowych PW4056 produkcji koncernu Pratt & Whitney jest w stanie wynieść ładunek o masie blisko 227 ton.
Loty platformy Talon-A2 były również okazją do przetestowania technologii od zewnętrznych partnerów. Koncern Northrop Grumman poinformował o udanych próbach jednostki IMU (Inertial Measurement Unit) służącej do nawigacji inercyjnej. Rozwiązanie pomaga w ustaleniu orientacji i położenia oraz nawigowaniu w środowisku pozbawionym sygnału GPS.
Przyszłość platformy Talon i samolotu Roc
Misje w grudniu i marcu zostały przeprowadzone w ramach projektu MACH-TB zainicjowanego przez Departament Obrony USA. Jego celem jest opracowanie i testowanie technologii hipersonicznych na użytek amerykańskiego wojska. Głównym wykonawcą programu jest firma Leidos, która w 2023 r. zawarła kontrakt z firmą Stratolaunch na przeprowadzenie pięciu lotów platformy Talon-A. W programie biorą również udział inne podmioty z amerykańskiej branży kosmicznej, tj. Rocket Lab z systemem HASTE.
W marcu 2024 r. Stratolaunch przeprowadziło podobny test platformy hipersonicznej, wykorzystując jednak system Talon-A1. Jedną z różnić był brak wysuwanego podwozia, co wymusiło kontrolowane lądowanie na wodach Pacyfiku u wybrzeży Kalifornii.
Stratolaunch pracuje również nad nowszą wersją - Talon-A3, który jak podają amerykańskie media, powinien być gotowy do lotu już pod koniec 2025 r. W tym przypadku jednak nosicielem platformy nie będzie potężny Roc, ale samolot Boeing 747-400, który niegdyś należał do nieistniejącej już firmy Virgin Orbit. Firma nazywa maszynę „Spirit of Mojave”.