Reklama

Systemy Nośne

Stratolaunch: udana próba lotu z separacją pojazdu hipersonicznego

Autor. Stratolaunch.com

W ostatnich dniach amerykańskie przedsiębiorstwo Stratolaunch ogłosiło przeprowadzenie kolejnego wzniesienia swojego sześciosilnikowego dwukadłubowca o nazwie Roc. Próba była historyczna, gdyż po raz pierwszy w trakcie lotu nad Oceanem Spokojnym wykonano test separacji prototypowego pojazdu hipersonicznego. Jest to ogromny kamień milowy dla firmy, która będzie świadczyć usługi startów z powietrza dla klientów rządowych, a w późniejszym czasie przewiduje również rozpoczęcie działalności komercyjnej.

Reklama

Firma Stratolaunch poinformowała, że 13 maja br. samolot z ponad 100 m rozpiętością skrzydeł o nazwie Roc wystartował z bazy Vandenberg w Kalifornii, aby przeprowadzić kolejny lot testowy, podczas którego wykonano pierwszą w historii próbę zrzutu prototypu pojazdu hipersonicznego Talon TA-0. Firma opisała, że lot trwał łącznie 4 godziny i 8 minut i potwierdził odpowiednio działającą telemetrię między pojazdami, a systemami komunikacyjnymi. Warto zaznaczyć, że podczas owej próby Talon-0 nie był wyposażony w silnik napędowy, więc wykonał przez 2,5 minuty jedynie szereg manewrów szybowania oraz przeprowadzono wspomniane testy komunikacyjne, po czym wpadł do Oceanu Spokojnego u wybrzeży Kalifornii.

Reklama
Reklama

Pojazd wylądował nienaruszony, ale doznał uszkodzeń podczas zderzenia z falami. Po zakończonym teście firma poinformowała, że wszystkie cele próby zostały osiągnięte. Firma z siedzibą w Mojave Air & Space Port pierwotnie planowała przeprowadzić test separacji kilka miesięcy temu, ale została zmuszona do opóźnienia ze względu na ograniczenia czasowe, spowodowane nieodpowiednimi warunkami atmosferycznymi.

Dyrektor generalny i prezes Stratolaunch ogłosił, że wraz z zakończeniem tego ważnego etapu, można przejść do przygotowań dotyczących pierwszego lotu hipersonicznego pojazdu Talon TA-1, który ma się odbyć późną jesienią obecnego roku. Trwają również prace montażowe nad kolejnymi pojazdami TA-2 i TA-3. Oba pojazdy są wielokrotnego użytku i mają być w stanie osiągać prędkość ponad 5 Mach.

Czytaj też

Przypomnijmy, że opisywana misja był już 11. lotem sześciosilnikowego dwukadłubowca Roc, który biorąc pod uwagę rozpiętość skrzydeł (117 m) jest obecnie największym samolotem na świecie. Wysokość ogona maszyny wynosi natomiast 15 m. Roc został stworzony do pełnienia funkcji nosiciela dla pojazdów hipersonicznych i rakiet dostarczających satelity na niską orbitę okołoziemską (LEO). Statek porusza się po ziemi na 28 kołach, a jego masa wynosi 227 ton, zaś po całkowitym napełnieniu jego sześciu zbiorników na paliwo i doczepieniu maksymalnego dopuszczalnego ładunku wartość ta wzrasta do 590 ton. Maszynę napędza sześć silników odrzutowych PW4056 produkcji koncernu Pratt & Whitney.

Autor. Stratolaunch [stratolaunch.com]

Firma Stratolaunch założona została w 2011 r. i przez wiele lat była związana ze współzałożycielem Microsoftu - nieżyjącym już Paulem Allenem. Jej zamysłem było opracowanie nowego, niezależnego od warunków pogodowych i lokalizacji kosmodromu na Ziemi oraz tańszego sposobu na wystrzeliwanie na wysokości ok. 11 km rakiet nośnych poprzez użycie gigantycznego samolotu-matki. W dalszym czasie, ze względu na złe warunki finansowe i groźbę bankructwa, firma zmieniła właścicieli, którzy oznajmili kontynuację prac rozwojowych z myślą o klientach rządowych i wojsku - w szczególności amerykańskim.

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama

    Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!