Reklama
  • Wiadomości

Wzrost zakłóceń nawigacji na Bałtyku. Szwecja alarmuje

W tym roku znacznie wzrosła liczba zakłóceń systemów nawigacji, do ponad 700, zgłaszanych przez pilotów samolotów cywilnych w regionie Morza Bałtyckiego - poinformowała w czwartek Szwedzka Agencja Transportu.

Piloci mają jednak możliwość korzystania z innych systemów pozycjonowania. Problem dotyczy również żeglugi i pozycjonowania czujników infrastruktury krytycznej.
Piloci mają jednak możliwość korzystania z innych systemów pozycjonowania. Problem dotyczy również żeglugi i pozycjonowania czujników infrastruktury krytycznej.
Autor. RomanBeliakov / Envato Elements

Jak podano, od stycznia do końca sierpnia 2025 roku do szwedzkiego urzędu napłynęły 733 skargi na nieprawidłowe działanie Globalnego Systemu Nawigacji (GNSS). Przykładem takiego systemu jest GPS. W całym 2024 r. przypadków tego rodzaju zakłóceń odnotowano 495, a w 2023 r. miało ich miejsce - 55.

„Ostatnio zakłócenia nasiliły się, występują na większym obszarze, zarówno nad Bałtykiem, jak i nad lądem Szwecji.” – podkreślił Andreas Holmgren ze Szwedzkiej Agencji Transportu. Początkowo zgłoszenia dotyczyły wschodniej części szwedzkiej przestrzeni powietrznej.

Reklama

Holmgren zwrócił uwagę, że „sprawa jest poważna”. „Stanowi zagrożenie dla lotnictwa cywilnego, zwłaszcza biorąc pod uwagę skalę, czas trwania i charakter zakłóceń.” - zaznaczył. Przypomniał, że piloci mają jednak możliwość korzystania z innych systemów pozycjonowania. Problem dotyczy również żeglugi i pozycjonowania czujników infrastruktury krytycznej.

Według Szwedzkiej Agencji Transportu przedstawione statystyki mogą być zaniżone, gdyż część zagranicznych linii lotniczych zgłasza przypadki zakłóceń jedynie do odpowiednich organów w swoich państwach.

W lipcu Rada Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) po zapoznaniu się z dowodami przedstawionymi przez kraje bałtyckie oraz Finlandię, Szwecję i Polskę wezwała Rosję do zaprzestania działań zakłócających sygnały GNSS, a które często zmuszały samoloty i statki oraz drony w regionie Morza Bałtyckiego do zmiany swoich tras.

Reklama

Pod koniec sierpnia 2025 roku miał miejsce incydent z zakłóceniem systemu GPS, którym podróżowała Ursula von der Leyen. Przewodnicząca Komisji Europejskiej udała się z Warszawy do Bułgarii, aby spotkać się z premierem Rosenem Żeliazkowem oraz odwiedzić fabrykę amunicji.

Według źródeł, po godzinnym krążeniu nad lotniskiem pilot samolotu podjął decyzję o wylądowaniu z wykorzystaniem tradycyjnych map papierowych. Za powodowanie zakłóceń oskarżono Rosję.

Reklama
Reklama