Reklama

Strona główna

Fot. Space24.pl

Instytut Lotnictwa: rakieta Bursztyn poleci we wrześniu [Space24.pl TV]

Wojciech Florczuk z Instytutu Lotnictwa w rozmowie z serwisem Space24.pl zreferował główne założenia i harmonogram projektu rakiety sondującej ILR-33 Bursztyn. Doświadczenia zebrane przy tym projekcie mają posłużyć do budowy w przyszłości polskich rakiet kosmicznych. „Taki jest nasz dalekosiężny plan, aby całe doświadczenie doświadczenie zbudowane na etapie tego projektu móc wdrożyć i wykorzystać do budowy polskich rakiet kosmicznych” - powiedział nasz rozmówca. Podczas wywiadu Wojciech Florczuk zaprezentował także demonstrator silnika hybrydowego z kompozytową komorą spalania oraz omówił inne ważne projekty Instytutu Lotnictwa. 

Wojciech Florczuk, kierownik Pracowni Technologii Kosmicznych Instytutu Lotnictwa w rozmowie z serwisem Space24.pl zreferował projekt rakiety sondującej ILR-33 Bursztyn oraz zastosowany w nim napęd: "Obecnie rozwijamy w Instytucie Lotnictwa projekt rakiety ILR-33 Bursztyn. Jest to rakieta sondująca. Głównym założeniem projektu jest integracja wszystkich technologii rozwijanych w Instytucie Lotnictwa dotyczących silników rakietowych na ciekłe materiały pędne, na nadtlenek wodoru, wysoko stężony, najwyższej klasy."  Dodał: "Jest to silnik hybrydowy na paliwie polietylenowym zasilany ciśnieniowo, dostarczający podtlenek wodoru 98% do silnika."

Projekt ma na celu sprawdzenie także innych, oprócz napędu, komponentów rakiety, w tym systemu separacji stopni i systemu odzyskiwania komputera pokładowego. Pierwszy lot rakiety planowany jest już we wrześniu br. z poligonu w Polsce: "Lot planowany jest we wrześniu tego roku na pułap 10 km. Docelowo rakieta jest projektowana na 100 km, z możliwością wyniesienia 5 kg ładunku na ten pułap."

ILR-33 Bursztyn
Model rakiety sondującej ILR-33 Bursztyn, Fot. A.Hładij/Space24.pl

Realizacja projektu rakiety Bursztyn może się w przyszłości przysłużyć w ewentualnym projekcie polskiej rakiety do wynoszenia małych satelitów na orbitę: "Taki jest nasz dalekosiężny plan, aby całe doświadczenie doświadczenie zbudowane na etapie tego projektu móc wdrożyć i wykorzystać do budowy polskich rakiet kosmicznych." - powiedział Wojciech Florczuk, kierownik Pracowni Technologii Kosmicznych Instytutu Lotnictwa. 

Nasz rozmówca zaprezentował także i omówił demonstrator silnika hybrydowego z kompozytową komorą spalania, a także zwrócił uwagę na inne ważne projekty rozwijane w Instytucie Lotnictwa. Są to m.in. projekt silnika hybrydowego z nowym katalizatorem do platform satelitarnych, służący do zmiany orbit, którego liderem jest Airbus oraz materiały pędne hipergoliczne. Jak wyjaśnia Wojciech Florczuk: "Materiały pędne hipergoliczne, czyli takie, które w wyniku bezpośredniego kontaktu się zapalają. Udało nam się opracować szereg paliw, które mają bardzo krótki czas zapłonu, niektóre z nich nawet poniżej 3 milisekund."

Czytaj też: Postawić na niszowe technologie kosmiczne 

 

 

Reklama

Komentarze

    Reklama