Reklama

Zamiar włączenia spółki Canon Electronics do prac nad superlekką japońską rakietą kosmiczną ujawniono na początku grudnia br., krótko po ogłoszeniu przez JAXA planów rozwoju istniejącej suborbitalnej rakiety SS-520 na potrzeby lotów z bardzo lekkimi satelitami. Przewidywana w tym celu modyfikacja aktualnego dwustopniowego pojazdu rakietowego o dodatkowy, trzeci segment będzie wsparta przez firmę Canon na poziomie projektowym i inżynieryjnym. Zaangażowanie koncernu ma być ukierunkowane szczególnie na miniaturyzację układów sterujących i doskonalenie lekkich podzespołów pojazdu. Efektem współpracy z JAXA ma być stworzenie najlżejszej dostępnej na rynku rakiety kosmicznej.

Udoskonalona wersja rakiety o średnicy zaledwie 52 cm i wysokości poniżej 10 metrów ma być zarazem dziesięciokrotnie tańsza w użyciu od aktualnie wiodących rozwiązań w tym segmencie rynku. Jak do tej pory w projekcie zdołano już przygotować mechanizm kontroli orientacji pojazdu oraz system separacji dodatkowego segmentu. Dalsze mechanizmy, w tym komponenty napędowe, znajdują się nadal w opracowaniu. Inauguracyjny lot usprawnionej rakiety SS-520 zaplanowano na 2017 rok. Jej pierwowzór, czyli obecna rakieta sondująca SS-520 umożliwia wykonywanie lotów suborbitalnych do pułapu niemal 800 km nad Ziemią z ładunkiem o masie 140 kilogramów. Wspomniany pierwotny wariant znajduje się w eksploatacji od 1998 roku.

Czytaj też: Japońska sonda zbada niespokojny rejon ziemskiej magnetosfery

Poza wymiarem samych technologii nośnych Canon Electronics planuje również aktywne włączenie się w rozwój mikrosatelitów, które z pomocą nowej rakiety SS-520 mają być dostarczane na orbitę okołoziemską. Firma zamierza wysłać niebawem w kosmos pierwszego własnego miniaturowego satelitę do obrazowania powierzchni Ziemi. Na jego wyposażeniu mają się znaleźć najbardziej zaawansowane rozwiązania optyczne i cyfrowe, jakie są na bieżąco rozwijane w ramach pierwotnego obszaru działalności firmy Canon.

Czytaj też: Mikrosatelity – szansa dla polskiego przemysłu kosmicznego?

 

Reklama
Reklama

Komentarze