NAUKA I EDUKACJA
IAC 2022: Łazik inżynierów z AGH wzbudza zainteresowanie w Paryżu
![](https://cdn.defence24.pl/2022/09/21/800x450px/8x1wcmLi4FL1P29F3lsv8K8W5uLyw69TGv6qWyYb.z2dy.jpg)
Polski łazik Kalman skonstruowany przez zespół AGH Space Systems został zaprezentowany na Międzynarodowym Kongresie Astronautycznym w Paryżu. To efekt niedawnego zwycięstwa krakowskiej drużyny w zawodach z zakresu robotyki kosmicznej w KIelcach - European Rover Challenge.
Dnia 11 września łazik o nazwie Kalman, stworzony przez krakowski zespół AGH Space Systems zwyciężył w rozgrywanych w Kielcach zawodach European Rover Challenge. W konkursie brało udział 30 najlepszych na świecie drużyn akademickich, rywalizujących w dwóch formułach: stacjonarnej i zdalnej. Przygotowane przez jurorów zadania odzwierciedlały wyzwania stawiane inżynierom prawdziwych misji marsjańskich.
Od ubiegłej niedzieli najlepszego w Europie łazika, jego konstruktorów, a także organizatorów ERC można spotkać na Międzynarodowym Kongresie Astronautycznym w Paryżu. Jest to możliwe dzięki zaproszeniu ze strony Polskiej Agencji Kosmicznej. Zdaniem przedstawicieli sektora kosmicznego, zwycięstwo krakowskiej drużyny w jednych z największych zawodów robotyki kosmicznej na świecie, jest nie tylko dużym sukcesem, ale także pokazuje ogromną wiedzę i profesjonalizm polskich studentów.
Czytaj też
"Łazik Kalman, który niedawno zajął I miejsce w zawodach European Rover Challenge, jest dowodem na to, że kształcimy w Polsce coraz lepszych inżynierów, którzy swoje doświadczenie zdobyte podczas tego typu zawodów, przenoszą później do firm sektora kosmicznego" – powiedział cytowany w komunikacie prof. Grzegorz Wrochna, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej (POLSA).
"Bardzo się cieszę, że już za kilka dni goście International Astronautical Congress w Paryżu będą mieli okazję zobaczyć Kalmana i poznać jego twórców z AGH Space Systems, właśnie na stoisku Polskiej Agencji Kosmicznej. Warto zaznaczyć, że będziemy u nas gościć również inne wynalazki studenckie, takie jak TOLRECON, czyli urządzenie do transportu skały księżycowej pochodzące także z krakowskiej AGH, czy mini satelity biorące udział w konkursie ESA CanSat" – mówił jeszcze przed rozpoczęciem kongresu prezes POLSA.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/09/21/580xpx/U9N1HMY42NbsUYidNwgFDJGetTEKyQ7KidFEfy5U.1tae.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/09/21/1920xpx/U9N1HMY42NbsUYidNwgFDJGetTEKyQ7KidFEfy5U.bfiz.jpg 2x)
Wtóruje mu prof. Tadeusz Uhl, dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych AGH. "Fenomenalny wynik AGH Space Systems na wymagających zawodach ERC to sukces, wprowadzanego od wielu lat w naszej uczelni, systemu edukacji opartej o projekty. Mamy nadzieję, że to zwycięstwo otworzy możliwości wysłania naszych, przygotowanych w AGH przyrządów, na Księżyc lub Marsa. Mamy świadomość, że droga na Księżyc będzie wymagać od nas jeszcze większych wysiłków, ale myślę, że mając najlepszych w Europie inżynierów, w zakresie konstrukcji pojazdów marsjańskich mamy dużą szansę realizacji tych planów" – zaznaczył.
At @POLSA_GOV_PL booth B29 @rover_challenge 2022 winner is waiting for you! @IACParis2022 @iafastro @SpottedAtIAC #IAC2022 #ERC2022 @AGHSpaceSystems @AGH_Krakow pic.twitter.com/OkAuUm5jfv
— Maciek Mysliwiec (@maciekmysliwiec) September 19, 2022
Na trwającym obecnie kongresie w Paryżu młodzi inżynierowie mają okazję do zaprezentowania swojej konstrukcji przedstawicielom najważniejszych podmiotów sektora kosmicznego z całego świata i pokazania, jak ważnym elementem rozwoju zespołów jest ich rywalizacja w przygotowanym do tego celu środowisku. Międzynarodowy Kongres Astronautyczny w Paryżu potrwa do 22 września. Drużynę AGH Space Systems, a także organizatorów European Rover Challenge można spotkać na stoisku Polskiej Agencji Kosmicznej.
Pierwsze miejsca w tegorocznych zawodach European Rover Challenge zajęły: AGH Space Systems z Polski (w formule stacjonarnej) oraz DJS Antariksh z Indii (w formule zdalnej). Na kolejnych pozycjach uplasowały się drużyny: na drugim miejscu EPFL Xplore ze Szwajcarii i Mars Rover Manipal z Indii, a podium zamknęły zespoły ITU Rover Team z Turcji oraz Project RED z Włoch.