NASA pokazała próbkę z asteroidy Bennu. Co zawiera?

Autor. NASA

W ostatnim czasie naukowcy NASA dokonali wstępnego przeglądu materiału pochodzącego z asteroidy Bennu, który został pozyskany w ramach misji OSIRIS-REx. Dane wskazują na wysoką zawartość węgla i wody, czyli ważnych surowców w procesie formowania się życia na Ziemi.

Eksploracja kosmosu to wynik wrodzonej ciekawości człowieka. Naukowcy od lat prowadzą badania, które mają na celu pozyskanie nowych informacji na temat otaczającej nasz przestrzeni i tego jak powstało życie. Doskonałym tego przykładem jest ostatnie odkrycie naukowców NASA, którzy dokonali wstępnego przeglądu materiału pochodzącego z asteroidy Bennu i pozyskanego w ramach misji OSIRIS-REx. Według informacji podanych przez amerykańską agencję kosmiczną, badany obiekt może być obfity w wodę i węgiel, czyli elementy składowe życia na Ziemi.

Autor. NASA

Odkrycie naukowców skomentował Bill Nelson, administrator NASA, który zauważył, że próbka OSIRIS-REx to największa bogata w węgiel próbka asteroidy, jaką kiedykolwiek dostarczono na Ziemię. Materiał badawczy może pomóc zatem odpowiedzieć na pytanie nurtujące badaczy - „kim jesteśmy i skąd pochodzimy?”. Warto również podkreślić, że asteroidy to również potencjalne zagrożenie dla Ziemi, a zatem analizowanie ich struktury i trajektorii lotu zwiększy bezpieczeństwo ludzkości.

NASA wciąż nie jest do końca pewna, ile właściwie materiału zostało dostarczone na Ziemi we wrześniu br. Z dostępnych informacji wynika, że w ramach OSIRIS-REx pozyskano zdecydowanie więcej niż zakładane na początku 60 g. Jak możemy przeczytać w komunikacie amerykańskiej agencji kosmicznej, kiedy po raz pierwszy otwarto pokrywę kapsuły, naukowcy odkryli dużą ilość dodatkowego materiału z asteroidy.

W naukowej przygodzie naukowcy NASA nie pozostaną sami. Amerykańska agencja kosmiczna zatrzyma około 70% próbki, które będą również dla „naukowców, którzy jeszcze się nie urodzili”, natomiast 25% materiału z Bennu będzie do dyspozycji badaczy w USA. Agencja podzieli się również z Japońską Agencją Kosmiczną (JAXA) przekazując jej 0,5% materiału. Kanadyjska Agencja Kosmiczna (CAS) otrzyma 4% z próbki.

Warto dodać, że wraz z wystrzeleniem w stronę Ziemi próbki badawczej z asteroidy Bennu przez sondę OSIRIS-REx, statek kosmiczny udał się w dalszą podróż w celu zbadania kolejnego obiektu w kosmosie - asteroidy Apophis, rozpoczynając tym samym misję naukową o nazwie OSIRIS-Apex.

Źródło: NASA