Reklama

Polska

PAK przygotowała książkę o krajowym sektorze kosmicznym

Ilustracja: Pixabay
Ilustracja: Pixabay

Polski sektor kosmiczny. Struktura podmiotowa - Możliwości rozwoju - Pozyskiwanie środków” - pierwsza książka z serii wydawniczej Polskiej Agencji Kosmicznej. To kompendium wiedzy na temat funkcjonowania krajowego sektora kosmicznego i zasad aplikowania o środki w ramach konkursów Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT). Publikacja przeznaczona jest dla krajowych podmiotów już działających w sektorze kosmicznym oraz tych stawiających w nim pierwsze kroki lub planujących podjęcie takiej działalności.

Na zawartość książki „Polski sektor kosmiczny. Struktura podmiotowa - Możliwości rozwoju - Pozyskiwanie środków” składają się cztery części prezentujące najważniejsze zagadnienia związane z funkcjonowaniem gospodarczym na polskim rynku kosmicznym.

W pierwszej części publikacji pt. „Sektor kosmiczny w Polsce” został precyzyjnie zdefiniowany - po raz pierwszy w literaturze – krajowy sektor kosmiczny, jego zakres i kryteria przynależności do niego podmiotów oraz przewidywane kierunki jego rozwoju.

Druga i trzecia część publikacji poświęcone są opisowi działalności ESA oraz EUMETSAT, ich najważniejszym programom oraz możliwościom współpracy krajowych podmiotów z tymi organizacjami. Zainteresowani znajdą w nich m.in. praktyczne wskazówki dotyczące rejestracji w portalach przetargowych ESA i EUMETSAT, aplikacji w konkursach, przygotowania oferty oraz szereg rekomendacji dotyczących analiz umów i zapisów formalnych w dokumentach ESA.

W ostatniej części publikacji przeanalizowany został chiński sektor kosmiczny – jako nowy rynek zbytu. Znalazły się w nim m.in. wskazówki dotyczące współpracy bilateralnej z przedsiębiorstwami i instytucjami Chin.

Autorami publikacji są pracownicy Departamentu Strategii i Współpracy Międzynarodowej PAK: Roger Bachtin, Joanna Bankiewicz, Zbigniew Burdzy, Patrycja Frąk, Justyna Sokołowska, Adam Węgłowski oraz Wojciech Gołąbek, Tadeusz Piątek, Małgorzata Wilińska i dr Marta E. Wachowicz, dyrektor Departamentu Strategii i Współpracy Międzynarodowej PAK, która była też odpowiedzialna za redakcję naukową książki.

Publikacja ukazuje się nakładem PAK. Jej wydanie wynika z ustawowych zadań agencji, do których należy m.in. prowadzenie działalności informacyjnej i opiniotwórczej w zakresie wykorzystania przestrzeni kosmicznej.

PAK zaplanowała opracowanie serii wydawniczej, której założeniem jest przybliżenie najbardziej aktualnych tematów związanych ze światowymi trendami w dziedzinie wykorzystania przestrzeni kosmicznej, takich jak np. komercjalizacja kosmosu czy eksploracja zasobów pozaziemskich.

Źródło: Polska Agencja Kosmiczna

Reklama
Reklama

Komentarze