KOSMONAUTYKA
Nowy biznesowy klient SpaceX. Z Japonii
SpaceX podpisał kontrakt na komercyjny lot na Księżyc z japońskim start-upem Ispace, który dostarcza technologię mikrorobotów dla misji badawczych na ziemskiego satelitę. W 2021 r. mają dostarczyć na Księżyc dwa łaziki - podała 26 września japońska firma.
W oświadczeniu dyrektor generalny Ispace Takeshi Hakamada powiedział, że start-up dzieli ze SpaceX wizję, w której człowiek może żyć w kosmosie i cieszy się, że firma Elona Muska dołączy do nich na pierwszym etapie misji.
Ispace uważa, że misja może przynieść korzyści biznesowe. Dostrzega szanse w transporcie dostaw na Księżyc, poszukiwaniu wody, a prawdopodobnie również umożliwieniu osiedlania się ludzi.
W 2017 r. start-up zebrał od inwestorów, m.in. Suzuki Motor i KDDI, blisko 95 mln dolarów, aby sfinansować loty na satelitę Ziemi. Japońska firma wzięła również udział w organizowanym przez Google'a wyścigu na Księżyc. Internetowy gigant w styczniu 2018 r. wstrzymał konkurs, kiedy okazało się, że prywatne sondy nie dotrą tam w wyznaczonym terminie (31 marca 2018 r.).
Bloomberg dodaje, że lot z wykorzystaniem rakiety Falcon 9 w grudniu 2018 r. planuje również SpaceIL - izraelski zespół wspierany przez założyciela największej sieci kasyn w USA Sheldona Adelsona - który podobnie jak Ispace brał udział w konkursie Google'a.
Agencja przypomniała, że informacja o podpisaniu kontraktu została opublikowana tydzień po ogłoszeniu nazwiska pierwszego pasażera komercyjnych lotów kosmicznych SpaceX. W 2023 r. rakieta firmy wyniesie na orbitę założyciela największego w Japonii internetowego sklepu z odzieżą Yusaku Maezawę. 42-letni miliarder, którego majątek jest wyceniany na 2,3 mld dolarów zapowiedział, że zaprosi na pokład od sześciu do ośmiu osób, w tym Elona Muska. Założyciel SpaceX nie wykluczył udziału w locie.