Reklama

Japoński pojazd do misji na Księżycu. Ujawniono założenia projektu

JAXA, Toyota, Japonia, Księżyc, Lunar Cruiser, Pressurized Rover
Wizualizacja pojazdu Pressurized Rover/Lunar Cruiser, nad którym wspólnie pracują japońska agencja kosmiczna JAXA oraz Toyota.
Autor. JAXA/TOYOTA

Japończycy zaprezentowali nowe założenia pojazdu księżycowego Pressurized Rover/Lunar Cruiser, nad którym wspólnie pracują państwowa agencja kosmiczna JAXA oraz koncern Toyota. Platforma powinna trafić na Srebrny Glob w 2031 r.

W grudniu 2024 r. JAXA opublikowała dokument prezentujący wstępne założenia misji pojazdu oraz jego spodziewane zdolności. Pressurized Rover, jak nazywa go agencja kosmiczna (Lunar Cruiser według nomenklatury firmy Toyota), umożliwi astronautom przemierzanie powierzchni Księżyca bez założonego, hełmu dzięki kabinie ciśnieniowej dla pasażerów. Prace nad pojazdem trwają od 2019 r., a pierwszy egzemplarza ma trafić na Srebrny Glob w 2031 r.

Reklama

Japoński pojazd w służbie nauki

JAXA przedstawiła spodziewane zdolności pojazdu w grudniu 2024 r., zaznaczając jednocześnie, że dane i koncepcja mogą ulec zmianie wraz z rozwojem projektu. Żywotność Pressurized Rover oszacowano na 10 lat, a za obszar poruszania uznano południowy biegun Księżyca.

Środek transportu może być wykorzystywany bezzałogowo oraz z dwoma astronautami w kabinie ciśnieniowej. W drugim przypadku wskazuje się na możliwość przeprowadzenia 1 misji rocznie, trwającej do 31 dni ziemskich.

Astronauci będą mogli osiągnąć łączny dystans 26 km dziennie, poruszając się z prędkością 15 km/h. W sytuacji oddalenia się pojazdem od lądownika (safe haven) na więcej niż 10 km niezbędne będzie dołączenie do misji awaryjnego pojazdu LTV (Lunar Terrain Vehicle), który wymaga od astronautów skafandra wraz hełmem.

    Reklama

    Pomimo braku informacji na temat rozmiarów pojazdu, dysponujemy danymi ujawnionymi jeszcze w 2019 r. - 6 metrów długości, 5,2 metra szerokości i 3,8 metra wysokości. Pressurized Rover będzie wyposażony w baterię litowo-jonową do przemierzania i magazynowania energii, której czas ładowania szacuje się na 16 godzin.

    JAXA opublikowała zarys przykładowej misji załogowej. Z ziemskiej doby 8 godzin zostanie przeznaczone na przejazd lub działania poza pojazdem (3 razy/tydzień), natomiast 16 godzin na ładowanie baterii przy pomocy rozłożenia paneli słonecznych. Podczas pobytu poza pojazdem kabina pozostanie w warunkach próżni kosmicznej.

    JAXA, Japonia, Pressurized Rover, Lunar Cruiser, Toyota
    Wizualizacja pojazdu Pressurized Rover/Lunar Cruiser z rozłożonymi panelami słonecznymi do pozyskania energii i ładowania baterii.
    Autor. JAXA/Toyota

    Misje załogowe będą trwały do 31 dni. Po około 14 dniach nadejdzie noc księżycowa, a wraz z nią ekstremalnie niska temperatura. JAXA zakłada, aby przez 36 godzin nocy astronauci wykonywali badanie próbek, a następnie przemieszczali się w miejsca, na które padają promienie Słońca. Podczas nocy Pressurized Rover będzie korzystał z wodorowych ogniw paliwowych do wytwarzania energii. Po zakończeniu misji załoga zajmie się wymianą ładunków cargo, dostarczonych przez lądownik.

    Reklama

    Założenia na misje bezzałogowe są nieco inne. Po jednej dobie składającej się z 8 godzin eksploracji i 16 godzin ładowania baterii, kolejny dzień będzie poświęcony w całości na pozyskiwanie energii. Po 14 dniach nastąpi noc księżycowa, podczas której przez pierwsze dni Pressurized Rover będzie zmieniał lokalizację, natomiast maksymalnie 8 dni pozostanie w trybie standby, do zakończenia nocy. Minimalny okres trwania misji bezzałogowej to 333 dni.

    Pojazd od JAXA i Toyota będzie w stanie przewozić instrumenty naukowe i eksperymenty zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Dodatkowo przewiduje się segment na przechowanie próbek badawczych. Nie wyklucza się wyposażenia w mechaniczne ramię.

    JAXA, Toyota, Japonia, Księżyc, Pressurized Rover, Lunar Cruiser
    Wizualizacja pojazdu Pressurized Rover.
    Autor. JAXA/Toyota
    Reklama

    Udział Japonii w programie Artemis

    Pressurized Rover/Lunar Cruiser to część japońskiego wkładu w międzynarodowy program Artemis, którego celem jest przywrócenie obecności człowieka na Księżycu i zbudowanie tam stałej placówki badawczej. Ponadto Japonia i Stany Zjednoczone zawarły w kwietniu 2024 r. kluczowe porozumienie, które gwarantuje dwóm japońskim astronautom lądowanie na Księżycu.

    Reklama

    Komentarze

      Reklama