Reklama

Sondy

Księżycowy pojazd do misji Artemis zademonstrowany

Intuitive Machines, moonRACER, motoryzacja, Księżyc, lądowanie na Księżycu
Model demonstracyjny księżycowego pojazdu moonRACER od Intuitive Machines. Rogi na masce zostały dołączone tylko w celach pokazowych.
Autor. collectSPACE.com

Demonstracyjna wersja księżycowego pojazdu dla astronautów moonRACER od amerykańskiej firmy Intuitive Machines została zaprezentowana w Space Center Houston w Teksasie.

W kwietniu br. NASA wybrała trzy firmy, których zadaniem jest opracowanie koncepcji pojazdu do transportu astronautów na powierzchni Księżyca. Wśród wytypowanych znalazły się Intuitive Machines, Lunar Outpost i Venturi Astrolab.

Każda z nich jest coraz bliżej zakończenia projektów, a Intuitive Machines zaprezentowała w ostatnim czasie demonstracyjną wersję. LTV ma po raz pierwszy pojawić się na południowym biegunie naturalnego satelity Ziemi podczas misji Artemis V, która datowana jest obecnie na marzec 2030 r.

Reklama

Demonstracja pojazdu moonRACER

Cytowany przez portal collectSPACE Trent Martin, starszy wiceprezes ds. systemów kosmicznych w Intuitive Machines, wyraził dumę z możliwości zaprezentowania pojazdu. Dodał, że kolejnym krokiem jest przeprowadzenie testów w Kraterze Meteorytowym w Arizonie, symulującym warunki księżycowe.

Intuitive Machines, Księżyc, lądowanie na Księżycu, moonRACER, motoryzacja
Tył modelu demonstracyjnego księżycowego pojazdu moonRACER od Intuitive Machines.
Autor. collectSPACE.com

W projekcie LTV Intuitive Machines nie działa w pojedynkę, a raczej na czele doświadczonego zespołu, w skład którego wchodzą: Roush (podwozie i zawieszenie), Michelin (opony) oraz Boeing (główny projektant z doświadczniem nabytym w programie Apollo), Northrop Grumman i kilka innych firm z branży aerospace. 

MoonRACER (Reusable Autonomous Crewed Exploration Rover) zostanie w przyszłości dostarczony przez lądownik cargo Nova-D, nad którym trwają obecnie prace. Ostateczna wersja pojazdu będzie posiadać 4,6 m długości, 2,6 m wyskości oraz 3,7 m szerokości z możliwością doczepienia przyczepy o długości 33 m. Maksymalna prędkość ma wynieść 15 km/h.

Reklama

Tak, jak w przypadku Apollo moonRACER będzie mógł transportować dwóch astronautów. Pojazd będzie posiadał system wykrywania zagrożenia oraz unikania go, w tym pokonywania przeszkody o wysokości 30 cm.

Intuitive Machines, Księżyc, lądowanie na Księżycu, moonRACER, motoryzacja
Sterowanie w modelu demonstracyjnym księżycowego pojazdu moonRACER od Intuitive Machines.
Autor. collectSPACE.com

Ciekawym dodatkiem, który pojawi się również przy pojazdach od Astrolab Venturi i Lunar Outpost, będzie zdolność autonomicznej pracy podczas eksploracji. Zebrane dane zostaną przekazane na Ziemię przy pomocy specjalnych anten, które wyślą sygnał do satelity na orbicie okołoksiężycowej, a następnie na naszą planetę.

Wzorowany na technologii z programu Apollo

MoonRACER czerpie dużo z programu Apollo. Nie powinno to dziwić, skoro jednym z partnerów w projekcie jest Boeing - jeden z głównych konstruktorów Lunar Roving Vehicles. Pojazd od Intuitive Machines jest również chwalony przez byłych astronautów Apollo - Charliego Duke’a i Harrisona Schmitta.

Reklama

Intuitive Machines to amerykańska firma, której sonda Nova-C, zwana Odyseuszem, była pierwszym amerykańskim lądownikiem, który dotarł na Księżyc od 1972 r. Nie obyło się jednak bez komplikacji.

Amerykańska firma potwierdziła, że lądownik uległ wypadkowi w wyniku złamania jednej z nóg, co było spowodowane zbyt dużą prędkością opadania i wywarciem większego nacisku. Po wylądowaniu na Księżycu i wyłączeniu silnika, Odyseusz po prostu przechylił się na bok, lecz mimo to ogłoszono, że Odyseusz znalazł swój nowy dom.

Więcej zdjęć i szczegółów dostępnych w artykule na collectSPACE.com

Reklama

Komentarze

    Reklama