Reklama

Sondy

Starship HLS z nowym klientem do misji na Księżyc

SpaceX, Elon Musk, Starship, Starship HLS, Księżyc, lądowanie na Księżycu
Wizualizacja lądownika księżycowego Starship HLS
Autor. SpaceX via X

Amerykańska firma Lunar Outpost poinformowała o podpisaniu umowy ze SpaceX, w ramach której lądownik Starship HLS dostarczy na powierzchnię Księżyca pojazd dla astronautów. Platforma Eagle może zostać wykorzystana przez NASA jako część międzynarodowego programu Artemis - następcy zimnowojennego Apollo.

Podpisanie umowy 21 listopada br. nastapiło po zakończeniu testów przez demonstrator księżycowego pojazdu od Lunar Outpost w należącym do NASA Johnson Space Center w Houston w Teksasie. Zakontraktowanie lądownika Starship HLS od SpaceX stanowi kamień milowy w procesie rozwoju projektu. W komunikacie nie poinformowano jednak o szczegółach umowy, w tym planowanej dacie startu.

Reklama

Lunar Outpost walczy o kontrakt od NASA

Firma z Kolorado jest jedną z trzech firm, których zadaniem będzie opracowanie koncepcji pojazdu do transportu astronautów na powierzchni Księżyca. Wśród wytypowanych firm znalazły się Intuitive Machines, Lunar Outpost i Venturi Astrolab. NASA dokonała wyboru w kwietniu br., natomiast w oficjalnym komunikacie nie podała dokładnych wymogów technicznych tzw. LTV (Lunar Terrain Vehicle). Od kwietnia firmy mają rok na opracowanie projektów i przedstawienie ich amerykańskiej agencji kosmicznej. Zwycięski pojazd trafi na Księżyc w ramach misji Artemis V.

Niewiele jednak waidomo na temat szczegółów technicznych platformy Eagle od Lunar Outpost, której wizualizacja widoczna jest na początku artykułu. Niektóre dane z pewnością można wywnioskować z działań konkurencji, czego przykładem jest zdolność do automatycznego działania pojazdu, co pozwoli na wykonywanie szeregu wymagających i niebezpiecznych dla astronautów zadań na Srebrnym Globie.

Lunar Outpost, Księżyc, lądowanie na Księżycu, NASA, Artemis
Autor. Lunar Outpost via X

NASA, w wyniku rosnących kosztów programu Artemis, planuje wybór tylko jednego pojazdu, czego nie popiera przemysł. Cytowany przez portal branżowy Spacenews.com Justin Cyrus, założyciel i dyrektor generalny Lunar Outpost, stwierdził, że wraz z innymi firmami zachęca agencję kosmiczną do wybóru dwóch LTV w celu zapewnienia redundancji. Podobny mechanizm został zastosowany do wybóru przez NASA dwóch lądowników księżycowych - Starship HLS od SpaceX oraz Blue Moon od Blue Origin.

Reklama

Konkurencja nie śpi

Nie tylko Lunar Outpost, ale również pozostali uczestnicy konkursu odnotowują postępy w rozwoju swoich projektów. Podczas tegorocznego IAC w Mediolanie nasza redakcja odwiedziła stoisko Astrolab Venturi, gdzie miała okazję zapoznać się z testową platformą FLIP. Pojazd sprawdzi działanie istotnych elementów, tj. koła oraz baterie. Start misji zaplanowano na 2025 r.

Platforma FLIP przetestuje technologię do docelowej oferty dla NASA - pojazdu FLEX, który również zostanie dostarczony na Księżyc przy pomocy lądownika Starship HLS. Misja ta wystartuje natomiast w 2026 r.

W walce bierze udział również firma Intuitive Machines, która proponuje platformę moonRACER, który zostanie w przyszłości dostarczony przez lądownik cargo Nova-D, nad którym trwają obecnie prace. Ostateczna wersja pojazdu będzie posiadać 4,6 m długości, 2,6 m wyskości oraz 3,7 m szerokości z możliwością doczepienia przyczepy o długości 33 m. Maksymalna prędkość ma wynieść 15 km/h.

Reklama

Komentarze

    Reklama