Statki Kosmiczne
Chiny: pojazdy na Księżyc i nowe statki kosmiczne
Chiny przedstawiły koncepcje księżycowych pojazdów dla tajkonautów oraz statków kosmicznych do transportu cargo do państwowej stacji kosmicznej Tiangong.
W nocy z 29 na 30 października br. mieszkańcy Chin zwrócili oczy w stronę nieba podczas startu misji Shenzhou-19, w ramach której trzyosobowa załoga dotarła do państwowej stacji kosmicznej Tiangong. W tym samym czasie odbyły się również dwa inne wydarzenia dotyczące chińskiego programu kosmicznego.
Księżycowe pojazdy tajkonautów
Pojazdy dla astronautów to nieodłączny element programów księżycowych. W pamięci pasjonatów z pewnością zapadły rovery z misji Apollo. Również dzisiaj Stany Zjednoczone pracują nad tego typu platformami, a głównymi wykonawcami pozostają firmy Lunar Outpost, Intuitive Machines oraz Astrolab Venturi. Chiny nie pozostają jednak w tyle.
Jak poinformowało China Manned Space Engineering Office (CMSEO), do opracowania prototypów księżycowych pojazdów zostały wybrane China Academy of Space Technology (CAST) oraz Shanghai Academy of Spaceflight Technology (SAST). Podmioty są podległe państwowemu China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC).
Jak zauważa portal Spacenews.com, powołujący się na chińskie źrodła, księżycowy pojazd dla tajkonautów będzie posiadał masę 200 kg i zasięg na 10 km.
Two designs of crewed lunar rover have been selected for further development by the China Manned Space Agency, led by Shanghai Academy of Spaceflight Technology and China Academy of Space Technology. The rover could support 2 astronauts for their EVAs. https://t.co/TrdgSxoVZq pic.twitter.com/9yewcf4C6y
— Yuqi Qian (@YuqiiQian) October 29, 2024
Masa chińskiej platformy będzie dość zbliżona do tych, które zostały wykorzystane w misjach Apollo 15, 16 i 17, natomiast amerykańskim wersjom udało się przejechać znacznie większe odległości - od około 26 km do 35 km. Niewykluczone, że pojazdy dla tajkonautów w praktyce przekroczą założenia inżynierów.
Warto również odnieść się do współczesnych projektów. Przykładowo Astrolab Venturi pracuje nad testową platformą FLIP o masie 0,5 t, która zostanie dostarczona na Księżyc już w przyszłym roku. FLIP przetestuje technologię do jeszcze większego pojazdu FLEX dla astronautów na Srebrnym Globie. To znacznie więcej niż przewidują Chiny.
Nowe statki kosmiczne
Nie tylko pojazdy księżycowe, ale i nowe statki kosmiczne. Tego samego dnia ogłoszone zostały dwa podmioty, które opracują platformy do transportu cargo do stacji kosmicznej Tiangong. Państwowe Innovation Academy for Microsatellites, będące częścią Chinese Academy of Sciences skupi się na projekcie statku Qingzhou. Chengdu Aircraft Design Institute, działające w ramach Aviation Industry Corporation, opracuje natomiast wahadłowiec Haolong.
China on Tuesday unveiled the design of two homegrown spacecraft for low-cost space station cargo transport system — the reusable commercial winged Haolong space cargo shuttle and the 27-cubic meter single-cabin Qingzhou-1 cargo craft. #SpaceChina pic.twitter.com/12raeWvTRy
— China Science (@ChinaScience) October 30, 2024
Również w tym przypadku dostaliśmy garstkę wymagań dla nowych statków kosmicznych. Jak podaje Spacenews.com, frachtowce będą musiały posiadać zdolność dostarczenia minimum 1,8 t cargo przy maksymalnej cenie 17,2 mln USD za 1 t ładunku. Frachtowce będę posiadały zdolnośc kontrolowanego wejścia w atmosferę Ziemi.
Przypomnijmy, że obecnie cargo do stacji kosmicznej Tiangong jest dostarczane przy pomocy statku Tianzhou.
Źródło: Spacenews.pl / Space24.pl