Reklama

Francja inwestuje w samolot kosmiczny. Miliony na rozwój

Dassault Aviation, Francja, samolot, kosmos, Europa, Ministerstwo Obrony Francji
Wizualizacja samolotu kosmicznego VORTEX od Dassault Aviation.
Autor. Dassault Aviation

Dassault Aviation, odpowiedzialne m. in. za projekt wojskowego samolotu Rafale, podpisało porozumienia z Europejską Agencją Kosmiczną oraz francuskim ministerstwem obrony. Strony wesprą firmę z branży aerospace w projekcie samolotu kosmicznego VORTEX.

Podpisanie porozumień miało miejsce podczas tegorocznego wydarzenia Paris Air Show. Ministerstwo Obrony Francji wesprze firmę Dassault Aviation w opracowaniu demonstratora w skali 1:3 VORTEX-D (Véhicule Orbital Réutilisable de Transport et d’Exploration). W przyszłości samolot posłuży nie tylko do lotów orbitalnych i suborbitalnych w ramach misji cywilnych, ale i do testowania i dostarczania ładunków wojskowych.

Reklama

Miliony euro na projekt samolotu kosmicznego

Więcej szczegółów zdradził Sébastien Lecornu, szef francuskiego resortu obrony, na platformie X. „Aby wesprzeć przełomową innowację w sektorze kosmicznym, przeznaczymy 30 milionów euro na finansowanie projektu samolotu kosmicznego Vortex od Dassault Aviation” - napisał.

O ile komunikat o współpracy z Ministerstwem Obrony Francji zawiera dość bogaty pakiet informacji, współpraca z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) pozostaje niejasna. W liście intencyjnym strony zgodziły się na współpracę w zakresie środków transportu ładunków na niską orbitę okołoziemską i z powrotem na Ziemię.

Przypomnijmy, że Agencja wspiera już bezpośrednio dwa europejskie projekty z zakresu orbitalnych platform cargo, a w przyszłości także załogowych. Należą do nich kapsuła Nyx od francusko-niemieckiego The Exploration Company oraz demonstrator od Thales Alenia Space. W maju 2024 r. ESA przydzieliła firmom kontrakt o wartości 25 mln euro każdy na kontynuację prac. Projekt kapsuły kosmicznej LINCE przygotowała hiszpańska firma PLD Space, choć projekt ten wciąż znajduje się w bardzo wczesnej fazie realizacji.

Reklama

Dassault Aviation przygotowało specjalną mapę rozwoju samolotu VORTEX, która zakłada m. in. partnerstwa publiczno-prywatne oraz ekspansję na rynki zagraniczne. Konstrukcja zostanie przygotowana w 4 fazach:

  • Faza 1: VORTEX-D - demonstrator w skali 1:3;
  • Faza 2: VORTEX-S - inteligentna, autonomiczna platforma latająca w skali 2:3;
  • Faza 3: VORTEX-C - pełnowymiarowy samolot do transportu cargo;
  • Faza 4: VORTEX-M - pełnowymiarowy samolot do transportu załogi;
Dassault Aviation, Francja, VORTEX, samolot kosmiczny, kosmos, Europa
Wizualizacja samolotu kosmicznego VORTEX zadokowanego do stacji kosmicznej.
Autor. Dassault Aviation

Francuski Hermès bazą dla samolotu przyszłości

Francuska firma podkreśla, że w rozwoju projektu będzie bazować na doświadczeniach z przeszłości, m. in. anulowanego projektu samolotu kosmicznego Hermès. Prace nad platformą rozpoczęły się w latach 80. XX wieku, a pierwotne plany zakładały zdolność transportu 4-6 astronautów oraz ładunku o masie do 4,5 tony. Byłby wówczas zbyt ciężki dla rakiety Ariane 4.

Reklama

Projekt uległ zmianie i został zatwierdzony przez ESA pod koniec lat 80. Nowy Hermès miałby wynosić 3 tony ładunku oraz 3 astronautów. Pierwszy lot bezzałogowy, na szczycie rakiety nośnej Ariane 5, planowano na 1998 r., natomiast już na początku lat 90. data uległa zmianie na rok 2001, a później 2002. Misja załogowa wystartowałaby rok później. Hermès okazał się jednak zbyt drogi, a projekt przerwano w 1992 roku.

Reklama

Komentarze

    Reklama