Francja inwestuje w samolot kosmiczny. Miliony na rozwój

Autor. Dassault Aviation
Dassault Aviation, odpowiedzialne m. in. za projekt wojskowego samolotu Rafale, podpisało porozumienia z Europejską Agencją Kosmiczną oraz francuskim ministerstwem obrony. Strony wesprą firmę z branży aerospace w projekcie samolotu kosmicznego VORTEX.
Podpisanie porozumień miało miejsce podczas tegorocznego wydarzenia Paris Air Show. Ministerstwo Obrony Francji wesprze firmę Dassault Aviation w opracowaniu demonstratora w skali 1:3 VORTEX-D (Véhicule Orbital Réutilisable de Transport et d’Exploration). W przyszłości samolot posłuży nie tylko do lotów orbitalnych i suborbitalnych w ramach misji cywilnych, ale i do testowania i dostarczania ładunków wojskowych.
Miliony euro na projekt samolotu kosmicznego
Więcej szczegółów zdradził Sébastien Lecornu, szef francuskiego resortu obrony, na platformie X. „Aby wesprzeć przełomową innowację w sektorze kosmicznym, przeznaczymy 30 milionów euro na finansowanie projektu samolotu kosmicznego Vortex od Dassault Aviation” - napisał.
Le spatial est la jauge des puissances.
— Sébastien Lecornu (@SebLecornu) June 20, 2025
Pour garantir la place de la France et de l'Europe au sein de celles-ci, nous devons faire plus vite et plus fort, en particulier sur le volet militaire.
C'est le cap réaffirmé par le Président de la République au salon du Bourget.
Pour… pic.twitter.com/w15hyIWXzm
O ile komunikat o współpracy z Ministerstwem Obrony Francji zawiera dość bogaty pakiet informacji, współpraca z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) pozostaje niejasna. W liście intencyjnym strony zgodziły się na współpracę w zakresie środków transportu ładunków na niską orbitę okołoziemską i z powrotem na Ziemię.
Przypomnijmy, że Agencja wspiera już bezpośrednio dwa europejskie projekty z zakresu orbitalnych platform cargo, a w przyszłości także załogowych. Należą do nich kapsuła Nyx od francusko-niemieckiego The Exploration Company oraz demonstrator od Thales Alenia Space. W maju 2024 r. ESA przydzieliła firmom kontrakt o wartości 25 mln euro każdy na kontynuację prac. Projekt kapsuły kosmicznej LINCE przygotowała hiszpańska firma PLD Space, choć projekt ten wciąż znajduje się w bardzo wczesnej fazie realizacji.
Dassault Aviation przygotowało specjalną mapę rozwoju samolotu VORTEX, która zakłada m. in. partnerstwa publiczno-prywatne oraz ekspansję na rynki zagraniczne. Konstrukcja zostanie przygotowana w 4 fazach:
- Faza 1: VORTEX-D - demonstrator w skali 1:3;
- Faza 2: VORTEX-S - inteligentna, autonomiczna platforma latająca w skali 2:3;
- Faza 3: VORTEX-C - pełnowymiarowy samolot do transportu cargo;
- Faza 4: VORTEX-M - pełnowymiarowy samolot do transportu załogi;

Autor. Dassault Aviation
Francuski Hermès bazą dla samolotu przyszłości
Francuska firma podkreśla, że w rozwoju projektu będzie bazować na doświadczeniach z przeszłości, m. in. anulowanego projektu samolotu kosmicznego Hermès. Prace nad platformą rozpoczęły się w latach 80. XX wieku, a pierwotne plany zakładały zdolność transportu 4-6 astronautów oraz ładunku o masie do 4,5 tony. Byłby wówczas zbyt ciężki dla rakiety Ariane 4.
Projekt uległ zmianie i został zatwierdzony przez ESA pod koniec lat 80. Nowy Hermès miałby wynosić 3 tony ładunku oraz 3 astronautów. Pierwszy lot bezzałogowy, na szczycie rakiety nośnej Ariane 5, planowano na 1998 r., natomiast już na początku lat 90. data uległa zmianie na rok 2001, a później 2002. Misja załogowa wystartowałaby rok później. Hermès okazał się jednak zbyt drogi, a projekt przerwano w 1992 roku.