Reklama

Statki Kosmiczne

NASA rozważa wykup dodatkowych Dragonów

Autor. NASA/Flickr (domena publiczna)

Amerykańska NASA zastanawia się nad zakupem dodatkowych startów pojazdu Dragon 2 i systemu nośnego Falcon 9. SpaceX mógłby do 2030 r. przeprowadzić 14 pełnoprawnych lotów załogowych na ISS (wliczając te, które już się zakończyły), pozwalając Boeingowi na spokojne wdrożenie swojego pojazd do programu komercyjnych środków transportu astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Zdaniem NASA zakontraktowanie kolejnych pięciu startów pozwoli na utrzymanie lotów na ISS do 2030 r., a zatem do końca jej funkcjonowania.

Reklama

Narodowa Amerykańska Agencja Kosmiczna planuje zakup pięciu dodatkowych lotów w ramach programu Commercial Crew Transportation Capabilities (CCtCap), będącego częścią szerszego przedsięwzięcia Commercial Crew Program (CCP). Jak podała agencja w ogłoszeniu o zamiarze zawarcia umowy, podyktowane jest to decyzją o przedłużeniu funkcjonowania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej do 2030 r. NASA w związku powyższym może zlecić SpaceX, jako doświadczonemu przedsiębiorstwu, wykonanie następnych misji, celem zabezpieczenia zdolności bezpiecznego wynoszenia załóg astronautycznych w ramach kolejnych Ekspedycji.

Reklama

W związku z zapewnieniem niezachwianego transportu na ISS, NASA wspomniała o wciąż opóźniejącej się certyfikacji pojazdu CST-100 Starliner od Boeinga. Przypomnijmy - ostatnia misja, pomimo problemów z silnikami korekcyjnymi Starlinera, zakończyła się poprawnym dokowaniem do stacji orbitalnej i wodowaniem pojazdu pod koniec maja. Była to rehabilitacja po pierwszym, nieudanym locie z 2019 r., podczas którego usterki systemowe uniemożliwiły osiągnięcie właściwej orbity. W międzyczasie wybuchła pandemia, a przed zaplanowanym na sierpień 2021 lotem odkryto problemy z nieotwierającymi się zaworami paliwowymi, które na kilka miesięcy wstrzymały procedurę rozruchu.

Czytaj też

Zdaniem NASA przyznanie dodatkowych zleceń SpaceX pozwoli agencji na ustalenie harmonogramu startów załogowych pojazdu Starliner bez presji czasowej i dając okazję Boeingowi na skupieniu się na procesie zakończenia certyfikacji, która ma zostać sfinalizowana w momencie lądowania załogi w ramach kilkudniowej misji Boeing Crew Flight Test.

Reklama

W bieżącym roku ostatniego dnia lutego NASA rozszerzyła udział SpaceX w transporcie astronautów na ISS o kolejne trzy misje - począwszy od Crew-7, a skończywszy na Crew-9. Zapłaci za to firmie Elona Muska 3,5 mld dolarów amerykańskich (15 mld PLN). Według pierwotnych kontraktów w ramach CCtCap z wykorzystaniem kapsuł Dragon 2 miało się odbyć sześć operacyjnych lotów na Międzynarodową Stację Kosmiczną, po czym do transportu astronautów (również na kilka misji) miałby zostać wykorzystywany CST-100 Starliner. Na chwilę obecną szacuje się, że pierwsze wykorzystanie pojazdu Boeinga do półrocznej misji na ISS szacuje się na koniec 2023 r. - od tego momentu na zmianę powinny startować systemy konkurencyjnych podmiotów.

Czytaj też

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze

    Reklama