Reklama

Statki Kosmiczne

Nowa strategia Richarda Bransona. Powstanie samolot nowej generacji

Fot. Virgin Galactic [virgingalactic.com]
Fot. Virgin Galactic [virgingalactic.com]

Virgin Galactic poinformowała o planach wstrzymania komercyjnych lotów samolotu suborbitlanego VSS Unity. Według dostępnych informacji amerykańska firma, należąca do Richarda Bransona planuje przeprowadzenie jeszcze dwóch startów, a następnie w pełni skupi się nad rozwojem nowego pojazdu klasy Delta.

Reklama

Pierwszy komercyjny lot amerykańskiej firmy Virgin Galactic miał miejsce w czerwcu br. W ramach misji Galactic 01 dwukadłubowy płatowiec VMS Eve (White Knight Two) wyniósł na niecałe 15 km nad powierzchnią Ziemi samolot kosmiczny VSS Unity (SpaceShipTwo), który osiągnął przestrzeń suborbitalną po około godzinie od startu. Po kilku minutach będący na wysokości ok. 85 km VSS Unity wylądował na Ziemi. Wówczas firma Richarda Bransona wydała komunikat, w którym poinformowano, że technologia spełniła wszystkie oczekiwania, co stanowiła podstawę do kontynuowania działalności.

Reklama
Reklama

Po zakończeniu pierwszej misji, Virgin Galactic realizowało kolejne loty komercyjne, z których ostatni w tym roku miał miejsce na początku listopada br. (Galactic 05). Jak poinformował Spacenews.com, firma planuje przeprowadzenie jeszcze dwóch misji w pierwszej połowie przyszłego roku, aby w dalszej kolejności skupić się na pracach rozwojowych nowego pojazdu kosmicznego klasy Delta.

Czytaj też

Virgin Galactic po zakończeniu ostatniego lotu VSS Unity przeniesie pracowników do fabryki w Phoenix, natomiast dotychczasowa załoga nie pozostanie w tym samym składzie. Firma Richarda Bransona zamierza zwolnić 185 pracowników w celu koncentracji środków finansowych na programie Delta. Portal branżowym dodał również, powołując się na słowa dyrektora dyrektora generalnego Virgin Galactic, Michaela Colglaziera, że zaoszczędzone środki powinny pomóc w opracowaniu pierwszych dwóch pojazdów nowej generacji, którego testy rozpoczną się w 2025 r., a rozpoczęcie usług komercyjnych datuje się na 2026 r.

Taki krok jest dość ryzykowny dla firmy, natomiast odpowiednio zarządzany projekt może przynieść oczekiwane skutki. Według Colglaziera, Delta będzie latać dwa razy w tygodniu, a na pokładzie zmieści się 6 osób, a zatem więcej niż w Unity (4 miejsca dla załogi). Nowy pojazd ma wygenerować przychód miesięczny 12 razy większy niż obecnie eksploatowany samolot suborbitalny.

Autor. Virgin Galactic via X (dawniej Twitter)

Dodajmy, że Virgin Galactic musiało przebyć długą drogę do finalnego rozpoczęcia świadczenia usług. Jak informuje portal Spacenews.com, początkowo rozważano rok 2007, natomiast kwestie modernizacyjne statku-matki oraz rakietoplanu trwały dłużej niż zakładano. Następnie w 2014 r. miała miejsce tragedia, podczas której śmierć poniósł jeden z pilotów utraconego wówczas pierwszego egzemplarza SpaceShipTwo (VSS Enterprise), Michael Alsbury.

Źródło: Spacenews.com / Space.com / Space24.pl

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama