Reklama
  • Wiadomości

Statek kosmiczny Japonii poleci na Międzynarodową Stację Kosmiczną

Japońska agencja kosmiczna JAXA ogłosiła, że start nowego statku kosmicznego do transportu cargo odbędzie się w październiku 2025 r. Kapsuła HTV-X zostanie wyniesiona na szczycie rakiety H3.

Wizualizacja statku kosmicznego cargo HTV-X
Wizualizacja statku kosmicznego cargo HTV-X
Autor. JAXA

Planowana data misji to 21 października 2025 roku, natomiast okienko startowe pozostanie otwarte od 22 października do 30 listopada. Frachtowiec HTV-X umożliwi Japonii powrót do misji transportowych na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Według informacji podanych na stronie japońskiej agencji JAXA, HTV-X będzie w stanie przewozić ładunek, tj. sprzęt do podtrzymywania życia dla astronautów lub urządzenia wielkogabarytowe.

Reklama

HTV-X wywodzi się z projektu kapsuły do misji cargo - HTV Kounotori, który zaliczył ostatnią misję w 2020 roku. Statek kosmiczny był kluczowy w zaopatrywaniu załogi na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), szczególnie po zakończeniu programu wahadłowców kosmicznych Space Shuttle. Zmodernizowana wersja HTV-X zostanie wyniesiona przy pomocy rakiety H3 Centrum Kosmicznego Tanegashima.

Z informacji podanych przez japońską agencję kosmiczną wynika, że kapsuła posiada 8 m długości, 4,4 m średnicy oraz masę startową 16 t, z których około 4 t zarezerwowano dla ładunków wewnątrz oraz 1,8 t na zewnątrz. „Wcześniej ładunki musiały być montowane na KOUNOTORI co najmniej 80 godzin przed startem. Dzięki HTV-X minimalny wymagany czas montażu ładunków został zminimalizowany do 24 godzin.” - tłumaczy JAXA.

Kapsuła może pozostać zadokowana do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej do 6 miesięcy, natomiast przez 18 miesięcy może posłużyć jako orbitalna platforma do demonstracji i testów technologii. Warto dodać, że JAXA ma wobec HTV-X duże plany. Po zakończeniu działania ISS (około 2030 r.) statek kosmiczny może posłużyć w misjach do komercyjnych stacji kosmicznych na niską orbitę okołoziemską oraz do stacji Gateway na orbicie Księżyca.

Reklama

Dwustopniowa rakieta H3 ma 57-63 m długości w zależności od rozmiaru owiewki. Podobnie jest w przypadku masy startowej, która zależy od liczby wykorzystanych silników pomocniczych na paliwo stałe (0, 2 lub 4). W pierwszym segmencie znajdują się dwa lub trzy silniki LE-9. Drugi stopień jest napędzany jednostką LE-5B. Wykorzystywany materiał pędny w rakiecie H3 to mieszanka ciekłego wodoru i ciekłego tlenu. Konstrukcja pozwala wynieść na orbitę GTO do 6,5 t ładunku użytecznego oraz 4 t na orbitę SSO.

Wizualizacja japońskiej rakiety H3.
Wizualizacja japońskiej rakiety H3.
Autor. JAXA
Reklama
Reklama