Reklama
  • Wiadomości

Europejski Typhoon. Testy silnika podobnego do Raptora

Europejska firma The Exploration Company opublikowała nagranie z drugiej kampanii testowej podsystemu silnika rakietowego Typhoon. W pewnych aspektach jednostka przypomina silnik Raptor z rakiety Starship/Super Heavy od SpaceX.

The Exploration Company, CNES, DLR, silnik, Typhoon, rakiety, Europa, Francja, Niemcy
Druga kampania testów pre-burner'a do innowacyjnego silnika rakietowego Typhoon od europejskiej firmy The Exploration Company.
Autor. The Exploration Company/CNES/DLR

Nagranie, opublikowane pod koniec lipca 2025 roku na platformie LinkedIn, przedstawia testy przedspalacza (ang. _pre-burner), do którego w procesie spalania trafia duża ilość ciekłego tlenu oraz niewielka ilość ciekłego metanu. Część z wytworzonych w tym procesie gazów napędza turbopompy do wtryskiwania materiału pędnego. Pre-burner z dużą ilością ciekłego tlenu określany jest jako bogaty w utleniacz (ang. oxygen rich).

Reklama

To kluczowy element w silnikach rakietowych z cyklem etapowego spalania z pełnym przepływem (ang. full-flow staged combustion cycle; FFSC), których przedstawicielem jest omawiana jednostka Typhoon od francusko-niemieckiej firmy The Exploration Company. Chociaż w poście brakuje szczegółowych informacji o postępach w projekcie, zwrócono uwagę na sekwencje ciągłej pracy, które trwały do 85 sekund. Podczas pierwszej kampanii testowej osiągnięto wynik 16 sekund.

Z przekazu firmy można wnioskować, że głównym celem było wyeliminowanie błędów, na które napotkano podczas pierwszej kampanii na początku 2025 roku. „Napotkaliśmy awarie sprzętu i obecnie jesteśmy na etapie głębokiej analizy danych, aby udoskonalić nasze podejście przed przejściem do następnej fazy.” - opisywało wówczas The Exploration Company.

Przypomina amerykańskiego Raptora

Typhoon w pewnych aspektach przypomina silnik Raptor, który jest wykorzystywany w najpotężniejszej rakiecie na świecie Starship/Super Heavy od SpaceX. Sprowadza się to do materiału pędnego - ciekły metan i ciekły tlen (methalox) - oraz cyklu spalania FFSC.

Reklama

Silniki tego typu posiadają w sumie dwie komory spalania wstępnego: bogatą w utleniacz oraz bogatą w paliwo (wówczas wprowadza się dużą ilość ciekłego metanu i niewielką ilość ciekłego tlenu). Powstałe w ten sposób gorące gazy zasilają turbopompy, które wtłaczają materiał pędny. Spaliny wraz z niespalonym utleniaczem i paliwem trafiają do komory spalania, gdzie ulegają pełnemu spalaniu. Gazy są następnie wyrzucane przez dyszę silnika.

Warto również zwrócić uwagę na siłę ciągu Typhoona i Raptora. The Exploration Company w komunikacie podało, że silnik będzie wytwarzał ciąg o sile 250 ton. W sierpniu 2024 r. natomiast SpaceX poinformowało, jak w tym zakresie wypadają silniki Starshipa. W przypadku najnowszej wersji mowa o 280 tonach z potencjałem na kolejne ulepszenia.

Poszczególne generacje silnika Raptor od SpaceX.
Poszczególne generacje silnika Raptor od SpaceX.
Autor. SpaceX via X

Prace nad silnikiem Typhoon trwają od stycznia 2024 roku, a jego przyszłość pozostaje niepewna z uwagi na brak systemu, w którym mógłby być wykorzystany. Dodatkowo nad podobną jednostką pracuje ArianeGroup, które w czerwcu 2025 roku pozyskało kontrakt od francuskiej agencji kosmicznej CNES. Firma stanie na czele konsorcjum, w skład którego wejdą m. in. SiriusSpace i Pangea Aerospace. Celem współpracy będzie opracowanie wstępnego projektu i dwóch demonstratorów silnika na mieszankę paliwa ciekły metan i ciekły tlen, wykorzystującego cykl FFSC.

Reklama
Reklama