Reklama

Silnik Raptor po europejsku? ArianeGroup podejmuje wyzwanie

ArianeGroup, CNES, Francja, rakiety, silnik, Europa
ASTRE to kolejny projekt mający na celu opracowanie "europejskiego silnika Raptora".
Autor. ArianeGroup/CNES

Francuska agencja kosmiczna CNES przyznała kontrakt firmie ArianeGroup, która stanie na czele konsorcjum odpowiedzialnego za opracowanie silnika rakietowego do ciężkich rakiet nośnych. Opis techniczny jest zbliżony do słynnej jednostki Raptor, wykorzystywanej w najpotężniejszej rakiecie na świecie - Starship/Super Heavy.

Podpisanie umowy miało miejsce we wtorek, 17 czerwca 2025 r. ArianeGroup stanie na czele konsorcjum, w skład którego wejdą m. in. firmy SiriusSpace i Pangea Aerospace. Celem współpracy będzie opracowanie wstępnego projektu i dwóch demonstratorów silnika na mieszankę paliwa ciekły metan i ciekły tlen (methalox), wykorzystującego cykl etapowego spalania z pełnym przepływem (ang. full-flow staged combustion cycle; FFSC).

Reklama

Europejski odpowiednik silnika Raptor

Cykl FFSC oraz paliwo methalox są wykorzystywane w m. in. silniku Raptor, który napędza segmenty najpotężniejszej rakiety na świecie - Starship/Super Heavy. Tego typu jednostka posiada dość skomplikowaną konstrukcję, ale jest charakteryzuje się dużą wydajnością. Jej konstrukcja obejmuje dwie turbiny, które napędzają pompy do wtryskiwania paliwa i utleniacza do dwóch przedspalaczy (ang. pre-burner): z gazem bogatym w paliwo i gazem bogatym w utleniacz. Turbiny są zasilane gazami z przedspalaczy.

Materiały w przedspalaczach celowo nie są jednak spalane w całości. Pre-burner z gazem w bogatym w paliwo zawiera duże ilości niespalonego paliwa i analogicznie utleniacza. Spaliny oraz reszta paliwa i utleniacza wędrują kanałami do komory spalania, gdzie następuje pełne spalanie. Cykl ten charakteryzuje się nie tylko łatwiejszym chłodzeniem, co wynika z przepływu dużych ilości materiałów pędnych, ale i generowaniem bardzo dużego ciągu.

Porównanie wersji silnika Raptor od firmy SpaceX.
Porównanie wersji silnika Raptor od firmy SpaceX.
Autor. SpaceX via X

Zasadniczo podobnie będzie działał silnik od ArianeGroup, opracowywany w ramach projektu ASTRE (Advanced Staged-Combustion Technologies for Reusable Engines). Z komunikatu prasowego wynika, że jednostka będzie dwa razy mocniejsza od silnika Vulcain 2.1 z rakiety Ariane 6, generując ciąg o sile 1,96 - 2,94 MN.

Czytaj też

Reklama

Data zakończenia projektu pozostaje nieznana. Konsorcjum opracuje szczegółową dokumentację oraz dwa demonstratory: pierwszy w mniejszej skali oraz drugi w wersji docelowej. „Na rozwijającym się rynku wyrzutni wymagania dotyczące ładowności rosną. Pojazdy startowe będą większe, a ich silniki mocniejsze.” - skomentowała Valérie de Korver, wiceprezes ds. programów napędów na paliwo ciekłe w ArianeGroup.

Pierwszy w Europie?

Na świecie jest kilka podmiotów, które pracują nad silnikami z cyklem FFSC. Najlepszym przykładem jest SpaceX, która regularnie przeprowadza testy statyczne, uruchamiając Raptory w segmentach rakiety Starship/Super Heavy. Innym przykładem jest jednostka Zenith od amerykańskiej firmy Stoke Space, natomiast napędzana przez nią rakieta Nova dopiero oczekuje na swój debiut. Próby podejmowali również Sowieci z silnikiem RD-270, który ostatecznie został porzucony.

W Europie również prowadzone są tego typu projekty, a ArianeGroup nie będzie jedynym podmiotem. Nad silnikiem zasilanym mieszanką methalox, wykorzystującym cykl FFSC pracuje również francusko-niemiecki start-up The Exploration Company. W lutym 2025 r. firma zakończyła kilkutygodniową kampanię testową przedspalacza z mieszanką bogatą w utleniacz do silnika Typhoon. The Exploration Company wskazało, że wykonano łącznie 16 testów, w tym pełne uruchomienie, osiągając stabilne spalanie do 16 sekund. Projekt jest współfinansowany przez francuską agencję CNES.

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama