Honda pracuje nad rakietą wielokrotnego użytku [WIDEO]

Autor. Honda
Honda przeprowadziła test własnej rakiety wielokrotnego użytku. Obecne plany japońskiego koncernu przewidują przeprowadzenie pierwszego lotu suborbitalnego do 2029 r.
W ostatnich dniach Honda, czyli drugi co do wielkości producent samochodów w Japonii, przeprowadziła start oraz lądowanie prototypu rakiety wielokrotnego użytku. Był to pierwszy taki test w przypadku tego projektu. Z przekazanych informacji wynika, że próba zakończyła się pomyślnie, więc jest to znaczny postęp, który przybliża firmę do rozpoczęcia pierwszych lotów.
Przebieg testu
Opisywany test prototypu rakiety wielokrotnego użytku, opracowywanego przez Hondę, został przeprowadzony 17 czerwca 2025 roku w miejscowości Taiki w Hokkaido, gdzie Honda dysponuje specjalistycznym ośrodkiem badawczo-rozwojowym. Konstrukcja o długości 6,3 m i średnicy 85 cm osiągnął wysokość 271,4 m.
再使用型ロケット実験機の
— Honda 本田技研工業 (@HondaJP) June 17, 2025
離着陸実験に成功 🎉
本日、自社開発の再使用型ロケットの実験機を用いて、Honda初となる高度300mまでの離着陸実験を行いました。
今回の成功により、再使用型ロケットの研究段階を一歩進めることができました!… pic.twitter.com/IGxMxZ5RyN
Lądowanie odbyło się zaledwie 37 cm od wyznaczonego punktu, a całkowity czas lotu wyniósł 56,6 sekundy. Test miał na celu weryfikację kluczowych zdolności, takich jak stabilność wznoszenia i opadania oraz precyzyjne lądowanie. Są one niezbędne do stworzenia rakiety wielokrotnego użytku.
„Cieszę się, że mogliśmy zrobić jeden krok naprzód w fazie badań nad rakietami wielokrotnego użytku. Wierzę, że nasza praca w zakresie tworzenia rakiet to znaczące przedsięwzięcie, które w pełni wykorzysta możliwości technologiczne Hondy.” - skomentował po teście Toshihiro Mibe, prezes Hondy.
Kierunek kosmos
Honda rozpoczęła badania nad technologią rakietową już w 2021 roku. „Naszym celem jest uwolnienie ludzi od ograniczeń czasu, miejsca i zdolności oraz wzbogacenie ich życia. Pracujemy nad badaniami i rozwojem w dziedzinie kosmosu, postrzegając ją jako miejsce podejmowania nowych wyzwań dla realizacji marzeń” - opisano w oficjalnym ogłoszeniu. Do tej pory nie udostępniała jednak konkretnych informacji na temat postępów rozwojowych, w tym prób startów.

Autor. Honda
Honda chce wykorzystać swoje doświadczenie w branży motoryzacyjnej i systemów autonomicznych, aby wesprzeć zdolności Japonii w zakresie wynoszenia sztucznych satelitów na orbitę okołoziemską. Projekt miałby głównie wspierać misje związane z monitorowaniem zmian klimatycznych, komunikacją satelitarną, ale Honda nie zamyka się też na inne obszary.
Co ciekawe, w najnowszych komunikacie firma zaznacza jednak, że „nie zapadła jeszcze decyzja, czy rakieta zostanie skomercjalizowana”. Obecnie Honda planuje kontynuować podstawowe badania z celem rozwinięcia technologicznych możliwości lotu suborbitalnego do 2029 roku.
Warto zauważyć, że misje suborbitalne to rodzaj lotów, w których pojazd dociera do granicy przestrzeni kosmicznej, ale nie wchodzi na orbitę i nie wykonuje pełnego obiegu orbitalnego wokół Ziemi.
Japonia to państwo aspirujące do czołówki współczesnego wyścigu kosmicznego. Zdecydowanym atutem jest posiadanie własnych systemów nośnych, dzięki którym może rozwijać swoje konstelacje satelitarne oraz badać przestrzeń okołoziemską, a także inne ciała niebieskie. Nowy system nośny, opracowywany przez Hondę, może zapewnić Kraju Kwitnącej Wiśni dodatkowe możliwości, które przełożą się na kolejne postępy naukowo-technologiczne.