Reklama

Systemy Nośne

Japonia przeprowadzi kolejny test rakiety H3. Poznaliśmy datę

Autor. JAXA

Japońska agencja kosmiczna (JAXA) poinformowała o planowanym locie testowym systemu nośnego H3. Przypomnijmy, że podczas poprzedniej próby odnotowano problemy z silnikami, co zmusiło kontrolerów lotu do wydania komendy destrukcji rakiety.

Reklama

W czwartek, 28 grudnia br. na stronie japońskiej agencji kosmicznej JAXA pojawił się komunikat dotyczący planowanego, drugiego lotu testowego systemu nośnego H3. Start misji H3TF2 (H3 Test Flight No.2) powinien odbyć się 15 lutego 2024 r. o godzinie 9:55 czasu polskiego z kompleksu startowego Yoshinobu w Centrum Kosmicznym JAXA Tanegashima. Agencja kosmiczna zaznaczyła, że okres zarezerwowany na przeprowadzenie misji potrwa do końca marca.

Reklama

W ramach misji w przestrzeń kosmiczną zostanie wyniesiony ładunek demonstracyjny, określony jako Vehicle Evaluation Payload-4. Ponadto H3 zabierze ze sobą dwa małe urządzenia typu smallsat - CE-SAT-IE oraz TIRSAT. Zmiana jest niezwykle istotna w porównaniu do lotu testowego rakiety z marca 2023 r. Wówczas Japończycy umieścili w ładowni satelitę optycznego ALOS-3, który został zniszczony. Jak podaje Spacenews.com, satelita kosztował blisko 200 mln USD, a zatem działanie JAXA spotkało się z dużą krytyką.

Czytaj też

Przypomnijmy, że podczas marcowej próby, około 5 minut po starcie systemu nośnego miało dojść do rozdzielenia stopni i uruchomienia silników drugiego stopnia. 2 minuty później natomiast, obserwatorzy zauważyli że prędkość rakiety spada, po czym nie byli w stanie potwierdzić włączenia jednostek napędowych w drugim stopniu H3. W wyniku braku możliwości realizacji misji, kontrolerzy podjęli decyzję o wydaniu komendy destrukcji, doprowadzając do przedwczesnego zakończenia jej lotu testowego.

Reklama

Rakieta nośna H3 została skonstruowana przez firmę Mitsubishi Heavy Industries, która opracowuje ten projekt we współpracy z JAXA. Wstępnie pierwszy prototyp systemu został zaakceptowany w 2013 r. i od tego momentu jest modernizowany, tak aby zastąpić używaną obecnie rakietę nośną H-IIA. System H3 z kolei, jest ulepszony o nowe elementy, przy jednoczesnym zmniejszeniu ogólnych kosztów produkcji.

Podczas próby w marcu 2023 r. wykorzystano wersję H3-22S. Nazwa rakiety, tak jak w przypadku legendarnego systemu H-IIA, częściowo prezentuje specyfikację techniczną rakiety. Pierwsza z dwóch cyfr oznacza liczbę silników LE-9, znajdujących się w pierwszym stopniu rakiety - w tym przypadku 2, natomiast producent oferuje wersję również z 3 jednostkami napędowymi w dolnym stopniu rakiety. Następnie druga liczba wskazuje ilość boosterów podłączonych do systemu nośnego. Jeśli chodzi o literę na końcu nazwy, wskazuje on rozmiar owiewki w rakiecie. Producent planuje skonstruowanie w przyszłości jeszcze typu W o zwiększonej szerokość owiewki do 5,4 metra.

Źródło: JAXA / Spacenews.com / Space24.pl

Czytaj też

Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newsletterazaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!

Reklama

Komentarze

    Reklama

    Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!