Reklama

Systemy Nośne

Nadchodzi debiut niemieckiej rakiety Spectrum. Znamy termin startu

Spectrum, Niemcy, Andøya Spaceport, Norwegia, Isar Aerospace
W obrębie Andøya Spaceport w Norwegii będą prowadzone działania związane z debiutem rakiety Spectrum.
Autor. Isar Aerospace/Andoya Space

Władze norweskiego Andøya Spaceport poinformowały o planowanych działaniach w obrębie portu kosmicznego oraz na obszarze morskim. Chociaż nie wskazano tego wprost, czynności będą najprawdopodobniej związane z debiutem niemieckiej rakiety Spectrum.

Informacja na stronie Andøya Spaceport pojawiła się w środę, 12 marca 2025 r. W komunikacie wskazano, że od 20 do 30 marca 2025 r. w obrębie portu kosmicznego będą prowadzone „działania operacyjne”, podczas których może wystąpić hałas. Władze ustanowiły obszar potencjalnego zagrożenia w pobliżu Andøya Spaceport oraz wyznaczyły strefę morską, gdzie zakazano ruchu statków w konkretnych godzinach.

Reklama

Debiut rakiety Spectrum

Chociaż nie wskazano tego wprost w komunikacie, „działania operacyjne” będą najprawdopodobniej związane z debiutem rakiety Spectrum od niemieckiej firmy Isar Aerospace. W lutym na łamach naszego portalu informowaliśmy o zakończonym teście statycznym pierwszego segmentu rakiety nośnej, który zakończył się zakwalifikowaniem segmentu do lotu.

    Podobny test, tym razem dotyczący górnego stopnia, odbył się jeszcze w trzecim kwartale 2024 r. Isar Aerospace nie wydało jeszcze oficjalnego komunikatu w sprawie daty debiutu Spectrum, portal European Spaceflight twierdzi, że niemiecka firma jest jedynym klientem Andoya Spaceport.

    Po zakończeniu kampanii testowej w lutym 2025 r. ostatnim problemem pozostał również brak licencji od Norweskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (NCAA). Komunikat ze strony Norwegów wskazuje, że dokument znajduje już się w rękach Isar Aerospace.

    Reklama

    Niemiecka rakieta wyniesie satelity dla Norwegii

    Spectrum to dwustopniowa rakieta o wysokości 28 m oraz średnicy 2 m, która jest w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską (LEO) do 1 t ładunku oraz do 700 kg na orbitę synchroniczną ze Słońcem (SSO). W dolnym stopniu znajduje się 9 silników Aquila, natomiast w górny segment napędza pojedyncza jednostka. Silniki zasilane są ekologicznym materiałem pędnym propan + ciekły tlen.

    Isar Aerospace przygotowując się do debiutu, pozyskuje klientów do kolejnych lotów. 12 marca podpisano umowę z Norweską Agencją Kosmiczną na wyniesienie pary satelitów obserwacyjnych na orbitę synchroniczną ze Słońcem w ramach programu Arctic Ocean Surveillance. Jednostki zostaną wystrzelone do 2028 r.

    Reklama

      Niemiecka firma nie szczędzi sił i już teraz pracuje nad segmentami rakiety, które zostaną wykorzystane w drugim i trzecim locie. „Opracowujemy, budujemy i testujemy niemal całą rakietę nośną wewnętrznie, w tym nasze silniki „Aquila”. Lot będzie pierwszym zintegrowanym testem dziesiątek tysięcy komponentów” - skomentował Josef Fleischmann, CTO i współzałożyciel Isar Aerospace.

      Reklama

      Komentarze

        Reklama