Reklama
  • Wiadomości

Niemcy testują technologie dla rakiet wielokrotnego użytku

Niemiecka agencja DLR przeprowadziła udany lot hipersoniczny w ramach eksperymentu ATHEAt, podczas którego nośnik transportował szereg technologii dla przyszłych rakiet wielokrotnego użytku.

DLR, Niemcy, rakieta, ATHEAt, Norwegia, Andøya Space, Europa, kosmos, technologie
Eksperyment ATHEAt startujący z platformy w Andøya Space w Norwegii. Naukowcy z Niemiec przetestowali tym samym szereg technologii do przyszłych rakiet wielokrotnego użytku.
Autor. DLR (CC BY-NC-ND 3.0)

Start rakiety został przeprowadzony 6 października 2025 r. z Andøya Space w Norwegii. Celem eksperymentu ATHEAt (Advanced Technologies for High Energetic Atmospheric Flight of Launcher Stages) było przede wszystkim przetestowanie komponentów wykonanych z ceramiki wzmacnianej włóknami w warunkach wysokiej temperatury. Dodatkowo sprawdzono czujniki umieszczone w górnym segmencie rakiety. Niemiecka agencja przekazała, że dane zostały pomyślnie przesłane do centrum kontroli misji.

Reklama

Lot rakiety trwał łącznie około 4 minut, w tym połowa odbyła się z prędkością hipersoniczną, przekraczającą Mach 9. Agencja DLR wskazuje, że było to kluczowe w eksperymencie, gdyż rakieta jest wówczas narażona na temperaturę powyżej 2000°C. Na wysoką temperaturę są również narażone powracające segmenty rakiet lub statki kosmiczne, które wchodzą w atmosferę Ziemi. To właśnie dlatego kluczowe jest wyposażenie w odpowiednią osłonę termiczną.

Naukowcy zbadali zachowanie komponentów wykonanych ze wspomnianej ceramiki wzmocnionej włóknami, w tym głowica oraz cztery ruchome klapy. „Warunki symulowane w eksperymencie ATHEAt są porównywalne z tymi, które będą musiały niezawodnie wytrzymać systemy ochrony termicznej w przyszłych systemach transportu kosmicznego wielokrotnego użytku podczas ponownego wejścia w atmosferę Ziemi” - tłumaczy Ali Gülhan, kierownik projektu ATHEAt.

Na rakiecie, która wzniosła się na 30 kilometrów, Niemcy umieścili ponad 300 czujników oraz małych instrumentów naukowych, m. in. kamery na podczerwień. „Osiągnęliśmy nowy kamień milowy i zebraliśmy unikalne dane do dalszych badań i rozwoju.” - dodał ekspert.

Reklama

Do eksperymentu Niemcy wykorzystali dwustopniową rakietę o długości 13,5 m, która została wystrzelona z należącej do DLR infrastruktury MORABA (Mobile Rocket Base) z wyrzutnią i kontenerem pełniącym rolę centrum kontroli misji. W dolnym segmencie znajduje się silnik na paliwo stałe Red-Kite, opracowany przez DLR oraz Bayern-Chemie. W górnym stopniu umieszczono kanadyjski silnik Black Brant Mark 4.

Niemiecka rakieta orbitalna wystartuje z Norwegii

Do startu z Norwegii szykuje się również system nośny Spectrum od niemieckiej firmy Isar Aerospace. W tym przypadku będzie to druga misja, po nieudanym debiucie, podczas którego po około 20 sekundach silniki rakiety przestały pracować i system spadł na ziemię. Kolejny lot odbędzie się „najszybciej, jak to możliwe”, wskazując jednocześnie na koniec bieżącego roku lub początek przyszłego. Dolny segment Spectrum jest już w Norwegii, natomiast górny w fabryce w Niemczech.

Reklama
Reklama
Reklama