- Wiadomości
Niemiecka rakieta szykowana do drugiego lotu
Po nieudanej próbie w marcu 2025 r. niemiecki Isar Aerospace przygotowuje się do kolejnego startu rakiety Spectrum. Firma planuje zwiększenie częstotliwości lotów, odpowiadając na duży popyt na rynku.
Autor. Isar Aerospace
Na tegorocznym World Space Business Week w Paryżu obecni są przedstawiciele niemieckiej firmy Isar Aerospace, która w marcu 2025 r. podjęła się debiutu rakiety nośnej Spectrum z platformy startowej w Andøya Spaceport w Norwegii. Lot zakończył się niepowodzeniem - po około 20 sekundach silniki rakiety przestały pracować i system spadł na ziemię. Podczas wydarzenia kierownictwo firmy, cytowane przez portal Spacenews.com, omówiło przyczyny.
Alexandre Dalloneau, wiceprezes ds. misji i operacji startowych w Isar Aerospace, powiedział, że główną przyczyną była utrata kontroli kontroli orientacji Spectrum, która po starcie opuściła strefę bezpieczeństwa, co spowodowało uruchomienie systemu przerwania misji (Flight Termination System). „Sterowność musi zostać dostrojona, aby przeciwdziałać takiemu zachowaniu.” - skomentował Dalloneau.
Kolejnym problemem był zawór odpowietrzający, który pozostał otwarty zbyt długo, co mogło skutkować problemami w kolejnych fazach lotu rakiety, np. przy utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia. Pomimo przerwania misji, przedstawiciel Isar Aerospace ocenia ją jako sukces, gdyż udało się przetestować część podsystemów rakiety.
Niemcy przygotowują się do kolejnego lotu Spectrum, chociaż podczas wydarzenia zabrakło konkretnej deklaracji o planowanej dacie startu. Lot odbędzie się „najszybciej, jak to możliwe”, wskazując jednocześnie na koniec bieżącego roku lub początek przyszłego. Dolny segment Spectrum jest już w Norwegii, natomiast górny w fabryce w Niemczech.
Rakieta podejmie próbę wyniesienia na orbitę kilku satelitów w ramach programu Boost! Europejskiej Agencji Kosmicznej. Isar Aerospace planuje zwiększyć częstotliwość startów do 6-8 misji w 2028 r. Popyt jest tak duży, twierdzą Niemcy, że negocjacje o rezerwacji lotu na 2029 r. należy prowadzić już teraz.
Przypomnijmy, że latem 2025 r. Spectrum otrzymała kolejne zlecenia na wyniesienie ładunków kosmicznych w ramach europejskiej inicjatywy Flight Ticket Initiative. Mowa o misjach „CASSINI” oraz „Tom i Jerry”. Do tego dochodzi szerokie zainteresowanie ze strony podmiotów prywatnych.
Spectrum to dwustopniowa rakieta o wysokości 28 m oraz średnicy 2 m, która jest w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską (LEO) do 1 t ładunku oraz do 700 kg na orbitę synchroniczną ze Słońcem (SSO). W dolnym stopniu znajduje się 9 silników Aquila, natomiast górny segment napędza pojedyncza jednostka. Silniki zasilane są ekologicznym materiałem pędnym propan + ciekły tlen.
