Reklama
  • WIADOMOŚCI

Nieudany lot japońskiej rakiety. Satelita nie dotarł na orbitę

Japońska rakieta nośna H3 doznała anomalii podczas ostatniego lotu. W wyniku zdarzenia utracono satelitę Michibiki-5, który miał wzbogacić system nawigacji satelitarnej.

Japonia, JAXA, japońska agencja kosmiczna, H3, rakieta, kosmos, technologie kosmiczne
Start rakiety H3 z satelitą Michibiki-5.
Autor. JAXA

Start został przeprowadzony w nocy, z 21 na 22 grudnia 2025 roku z Centrum Kosmicznego Tanegashima. O ile pierwsza faza lotu rakiety H3 przebiegła pomyślnie, włącznie z separacją, japońska agencja kosmiczna JAXA nie mogła potwierdzić udanego drugiego odpalenia silnika w górnym segmencie. W rezultacie ładunek nie mógł zostać umieszczony na docelowej orbicie.

„Chcielibyśmy wyrazić najszczersze przeprosiny wielu osobom i podmiotom, w szczególności tym związanym z QZS-5 (Michibiki-5 - red.), lokalnym organizacjom i opinii publicznej, które pokładały w tym projekcie duże nadzieje.” - przekazała JAXA w komunikacie po starcie.

Reklama

Przyczyna anomalii wciąż pozostaje nieznana. Japońska agencja powołała specjalną grupę roboczą, której przewodniczy prezes JAXA, dr Hiroshi Yamakawa. Wszelkie informacje mają być przekazywane na bieżąco.

Satelita Michibiki i rakieta H3

Michibiki-5 to satelita o masie około 4,8 tony, który miał operować na orbicie geostacjonarnej. Jednostka była przeznaczona do wzbogacenia konstelacji nawigacyjnej QZS (Quasi-Zenith Satellite System), rozwijanej jako rozwiązanie przede wszystkim dopełniające możliwości amerykańskiego systemu GPS w rejonie wysp japońskich.

Pierwszy satelita QZSS wyniesiony w przestrzeń kosmiczną - Michibiki-1, został wystrzelony 11 września 2010 roku z pomocą rakiety H-2A. W przestrzeni kosmicznej działa obecnie 5 jednostek z tej serii.

Dwustopniowa rakieta H3 ma 57-63 m długości w zależności od rozmiaru owiewki. Podobnie jest w przypadku masy startowej, która zależy od liczby wykorzystanych silników pomocniczych na paliwo stałe (0, 2 lub 4). W pierwszym segmencie znajdują się dwa lub trzy silniki LE-9. Drugi stopień jest napędzany jednostką LE-5B. Wykorzystywany materiał pędny w rakiecie H3 to mieszanka ciekłego wodoru i ciekłego tlenu. Konstrukcja pozwala wynieść na orbitę GTO do 6,5 t ładunku użytecznego oraz 4 t na orbitę SSO.

Reklama
Reklama