Reklama

Pierwsza polska studencka rakieta na paliwo ciekłe

Prezentacja rakiety Turbulencja od AGH Space Systems
Prezentacja rakiety Turbulencja od AGH Space Systems
Autor. AGH

Zespół AGH Space Systems zaprezentował najnowszą wersję Turbulencji – pierwszej w Polsce studenckiej rakiety z napędem na ciekłe paliwo. Jej debiut odbędzie się w drugiej połowie lipca br.

Prace nad „Turbulencją” rozpoczęły się w październiku 2017 r. Głównym celem było stworzenie pierwszej polskiej rakiety na paliwo ciekłe i przeprowadzenie zakończonego sukcesem lotu na pułap zbliżony do 9 kilometrów. Niedawno zaprezentowana wersja rakiety jest najbardziej zaawansowaną technicznie konstrukcją w historii zespołu. Stanowi także ważny krok w kierunku upowszechnienia technologii z napędem na ciekłe paliwo LRE (Liquid Rocket Engine) w polskich projektach studenckich.

Reklama

Innowacyjna technologia

Turbulencja jest efektem wieloletnich prac, licznych udoskonaleń konstrukcyjnych oraz testów technologicznych, prowadzonych przez kolejne pokolenia członków zespołu AGH Space Systems. „Turbulencja to nie tylko rakieta – to dowód na to, że potrafimy tworzyć technologię, która dorównuje światowym standardom.” - podkreślił Mikołaj Ostrowski, lider sekcji rakiet AGH Space Systems.

Rakieta Turbulencja stworzona przez zespół AGH Space Systems.
Rakieta Turbulencja stworzona przez zespół AGH Space Systems.
Autor. AGH

Turbulencję wyróżnia zastosowanie ciekłego paliwa – etanolu oraz podtlenku azotu – magazynowanych w jednym zbiorniku, przedzielonym ruchomym, szczelnym tłokiem. Jednostka napędowa, która zasila konstrukcję nosi nazwę Zawisza4000. „Dzięki tej konfiguracji układu napędowego zespół może precyzyjnie kontrolować proces spalania oraz efektywnie zarządzać ciśnieniem paliwa, co znacząco zwiększa wydajność napędu w porównaniu do klasycznych rozwiązań.” - czytamy w komunikacie.

Turbulencja wyposażona jest w nowoczesne technologie, takie jak:

  • zaawansowany napęd ciekłopaliwowy: wykorzystujący etanol i podtlenek azotu, z innowacyjnym systemem podziału zbiorników;
  • system odzysku dwustopniowy: mały spadochron hamujący i główny spadochron zapewniają bezpieczny powrót rakiety na ziemię;
  • ładowność: rakieta może przenosić do 4 kg ładunku w standardzie 3U (10 × 10 × 30 cm);
  • wymiary: długość – 4,5 m; średnica – 20 cm; waga przed zatankowaniem – 60 kg; waga po zatankowaniu – 80 kg.
Reklama

Ważny test

Pierwszy lot rakiety Turbulencja został zaplanowany na drugą połowę lipca br. Próba zostanie przeprowadzona podczas wydarzenia Loty Rakiet Eksperymentalnych na poligonie w Toruniu, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Rakietowe. AGH Space Systems zamierza kontynuować rozwój „Turbulencji”, dążąc do osiągania coraz wyższych pułapów i realizacji bardziej zaawansowanych misji badawczych.

„To dla zespołu nie tylko symboliczne zwieńczenie wieloletniej pracy, ale również punkt wyjścia do kolejnych misji – w tym startów na większe pułapy oraz eksperymentów z ładunkami naukowymi.” - informuje AGH Space Systems. Warto zaznaczyć, że projekt ma również na celu popularyzację nauki i technologii rakietowej wśród młodzieży oraz inspirowanie kolejnych pokoleń inżynierów i naukowców.

Prezentacja rakiety Turbulencja od AGH Space Systems.
Prezentacja rakiety Turbulencja od AGH Space Systems.
Autor. AGH Space Systems

„Zależy nam, aby Turbulencja nie była jednorazowym osiągnięciem, ale początkiem serii eksperymentalnych rakiet ciekłopaliwowych w Polsce. Chcemy, aby stała się platformą testową dla przyszłych innowacji, również tych komercyjnych i naukowych” - podkreślił Mikołaj Cichoń, odpowiedzialny za podsekcję mechaniki rakiet.

Reklama

Dotychczasowe sukcesy

Pomimo, że pierwszy lot Turbulencji odbędzie się dopiero tego lata, projekt od początku budził zainteresowanie środowiska rakietowego. W 2018 r. zespół uczestniczył w prestiżowych zawodach Spaceport America Cup w Nowym Meksyku (USA), zajmując drugie miejsce w kategorii rakiet hybrydowych i ciekłopaliwowych (latających do 30 000 stóp), mimo że rakieta nie odbyła wtedy lotu. Wysoko oceniona została wówczas dokumentacja techniczna oraz prezentacja projektu.

W 2024 r. Turbulencja została także zaprezentowana podczas European Rocketry Challenge, gdzie zespół zdobył uznanie sędziów za profesjonalizm, jakość inżynieryjną oraz kompleksowe podejście do procedur bezpieczeństwa i zarządzania projektem.

Źródło AGH, Space24.pl

Reklama

Komentarze

    Reklama