Reklama

Systemy Nośne

Polska rakieta suborbitalna odbyła testy w Ustce

Rakieta suborbitalna Perun
Autor. SpaceForest

Wraz z końcem lutego br., na terenie Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce odbyły się testy suborbitalnej rakiety nośnej Perun, którą opracowuje gdyńska firma SpaceForest. Jak poinformowała wspomniana firma, był to ostatni sprawdzian konstrukcji przed jej pierwszym lotem niskopułapowym, który obecnie planowany jest na wiosnę tego roku.

Reklama

21 lutego br. na terenie Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce firma SpaceForest przeprowadziła przećwiczenie procedur przedstartowych rakiety suborbitalnej Perun. Testy dotyczyły przygotowania stanowiska startowego, obsługi wyrzutni, komunikacji ze stacją naziemną RASEL oraz tankowania rakiety. Jak możemy dowiedzieć się z komunikatu gdyńskiej firmy, wszystkie wymienione testy zakończyły się sukcesem.

Reklama
Reklama

SpaceForest poinformowało także, że obecnie oczekuje na niezbędne pozwolenia oraz dopracowuje ostatnie szczegóły przed pierwszym lotem rakiety, który ma się odbyć wiosną tego roku. Będzie to lot przygotowawczy o niższym pułapie, którego głównym celem będzie sprawdzenie poprawności działania wszystkich systemów konstrukcji oraz test procedur bezpieczeństwa. Zostanie do tego wykorzystany silnik hybrydowy SF1000, który jest niezbędny do korygowania lotu rakiety. Jednostka napędowa funkcjonuje w oparciu o ekologiczny materiał pędny (parafina w postaci stałej, podtlenek azotu jako ciekły utleniacz).

Czytaj też

Rakieta suborbitalna Perun ma być systemem w pełni wielokrotnego użytku, umożliwiającym przeprowadzenie co najmniej 5 lotów z wykorzystaniem pojedynczego egzemplarza. Konstruowana jest z myślą o stworzeniu opłacalnej platformy do badań w środowisku mikrograwitacyjnym. Zgodnie z założeniami, mierzący 11 m długości system będzie w stanie unieść do 50 kg ładunku handlowego na wysokość do 150 km (przy blisko 1 t masy startowej całego układu).

Rakieta Perun na testach w Ustce
Autor. SpaceForest

System ten tworzony jest przez gdyńską spółkę w ramach projektu SIR (Suborbital Inexpensive Rocket), dofinansowanego z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Pełna nazwa inicjatywy to „Sterowalna i odzyskiwalna rakieta suborbitalna z silnikiem hybrydowym SF1000 bazującym na ekologicznych materiałach pędnych" - dofinansowana jest w 80 % środkami publicznymi w ramach programu PO IR 1.1.1., przydzielonymi przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Projekt jest w realizacji od kwietnia 2018 r.

Dziewiczy lot systemu odbył się jeszcze w 2020 r. na poligonie w Drawsku Pomorskim. Lekki system rozwijany przez gdyńską firmę zdołał wtedy wypełnić wszystkie zamierzone cele, osiągając planowany pułap niemal 10 km. Do tego testu został wykorzystany silnik SF200, który wytworzył ciąg rzędu 16 kN (kiloniutonów).

Źródło: SpaceForest \Space24.pl

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama