Systemy Nośne
Stratolaunch: rekordowy test giganta
Przedsiębiorstwo Stratolaunch ogłosiło przeprowadzenie kolejnego lotu testowego sześciosilnikowego dwukadłubowca o nazwie Roc. Podczas próby padł nowy rekord czasowy lotu, gdyż trwał on sześć godzin. Biorąc pod uwagę rozpiętość skrzydeł (117 m) - jest to obecnie największy samolot świata.
Stratolaunch oświadczył, że 13 stycznia br. ich dwukadłubowiec przeznaczony do wynoszenia pojazdów hipersonicznych i rakiet osiągających orbitę przeszedł kolejny lot testowy, podczas którego pobito jego rekord długości lotu. Próba samolotu lecącego nad pustynią Mojave (a nawet dalej) trwała sześć godzin, czyli więcej niż kiedykolwiek wcześniej i był to już dziewiąty lot testowy z jego użyciem. Należy przy tym podkreślić, że był to już drugi test, w którym udział brał hipersoniczny pojazd testowy Talon-A.
Roc completed its flight at 2:51 p.m. setting a new record for the longest flight to date at six hours and marking our first time flying outside of the Mojave range! pic.twitter.com/w3FaG9ABkV
— Stratolaunch (@Stratolaunch) January 13, 2023
Podczas jego ostatniego lotu pobito rekord wysokości na jaką się wzbił. Próba miała miejsce jeszcze w czerwcu ubiegłego roku, trwała nieco ponad 3 godziny i załodze udało się wzbić na pułap 8200 m. Ubiegłoroczny test miał także na celu przetestowanie punktu mocowania o nazwie pylon dla pojazdów hipersonicznych i rakiet dostarczających satelity na niską orbitę okołoziemską (LEO). Obie z prób były uznane za spore sukcesy dla spółki, która tym samym zwiększa tempo dążenia do świadczenia usług częstych lotów dla swoich klientów.
Czytaj też
Prace nad samolotem z ponad 100 m rozpiętością skrzydeł są dość żmudne, lecz kolejne udane próby przybliżają firmę do ostatecznego sukcesu. Według obecnych planów przedsiębiorstwo Stratolaunch przewiduje świadczenie usług startów z powietrza dla klientów rządowych już w 2023 r. W przyszłości firma skupi się także nad prowadzeniem także działalności komercyjnej.
Roc wyróżnia się dwukadłubową konstrukcją i rekordową spośród wszystkich dotychczasowych płatowców rozpiętością skrzydeł - wynoszącą 117 m. Wysokość ogona maszyny wynosi natomiast 15 m. Statek porusza się po ziemi na 28 kołach, a jego masa wynosi 227 ton, zaś po całkowitym napełnieniu jego sześciu zbiorników na paliwo i doczepieniu maksymalnego dopuszczalnego ładunku wartość ta wzrasta do 590 ton. Maszynę napędza sześć silników odrzutowych PW4056 produkcji koncernu Pratt & Whitney.
Czytaj też
Firma Stratolaunch założona została w 2011 r. i przez wiele lat była związana ze współzałożycielem Microsoftu - nieżyjącym już Paulem Allenem. Jej zamysłem było opracowanie nowego, niezależnego od warunków pogodowych i lokalizacji kosmodromu na Ziemi oraz tańszego sposobu na wystrzeliwanie na wysokości ok. 11 km rakiet orbitalnych poprzez użycie gigantycznego samolotu-matki. W dalszym czasie, ze względu na złe warunki finansowe i groźbę bankructwa, firma zmieniła właścicieli, którzy oznajmili kontynuację prac rozwojowych z myślą o klientach rządowych i wojsku - w szczególności amerykańskim.