- Wiadomości
Wojskowy debiut rakiety Vulcan Centaur
Rakieta nośna Vulcan Centaur wyniosła na orbitę geostacjonarną eksperymentalnego satelitę NTS-3. Jednostka zademonstruje nowe technologie z zakresu nawigacji. Wojskowa misja otrzymała oznaczenie USSF-106.
Autor. United Launch Alliance
Vulcan Centaur wystartował w środę, 13 sierpnia br., o godzinie 2:56 czasu polskiego z bazy Sił Kosmicznych USA na Przylądku Canaveral na Florydzie. System nośny po raz pierwszy poleciał w konfiguracji z czterema silnikami pomocniczymi na paliwo stałe, co miało na celu zwiększenie ciągu, aby ładunek został umieszczony na orbicie geostacjonarnej (GEO).
LIFTOFF of the United Lunch Alliance Vulcan rocket, continuing ULA's soaring legacy in national security space launch!
— ULA (@ulalaunch) August 13, 2025
Launch info: https://t.co/ZNSovZl0Lu
Photos: https://t.co/QbM4zpZ6I1 pic.twitter.com/vU4hw4F0PI
Celem misji USSF-106 było umieszczenie na GEO satelity Navigation Technology Satellite-3 (NTS-3), który zademonstruje nowe rozwiązania z zakresu pomiaru pozycji, nawigacji i czasu (PNT). Technologia została opracowana przez amerykański koncern L3Harris w ramach projektu Laboratorium Badawczego Sił Powietrznych USA.
Na orbicie satelita przeprowadzi ponad 100 testów. W przyszłości rozwiązania te mogą posłużyć w nowej generacji satelitów nawigacyjnych GPS. Celem współpracy wojska i przemysłu jest zwiększenie odporności na zakłócenia, które są coraz częstszym narzędziem w wojnach hybrydowych.
NTS-3 jest pierwszym tego typu demonstratorem technologii PNT od Laboratorium Badawczego od 47 lat. Według amerykańskich mediów, ostatnia misja odbyła się w 1977 roku, a podczas niej zademonstrowano rozwiązania, które są stosowane w obecnych satelitach GPS.
Wojskowy debiut
Vulcan Centaur to dwustopniowa rakieta posiadająca około 61 m wysokości oraz 5,4 m średnicy (jeśli zakładamy wykorzystanie standardowej owiewki). United Launch Alliance dysponuje również wersją Long, co wydłuża system nośny. W dolnym segmencie znajdują się dwa silniki BE-4 na mieszankę ciekłego metanu i ciekłego tlenu, wykorzystujące cykl etapowego spalania z gazem bogatym w utleniacz. Jednostki są produkowane przez firmę Blue Origin i stosowane również w rakiecie New Glenn.
Górny stopień to wykonany ze stali nierdzewnej Centaur V, czyli platforma z rodziny Centaur, której korzenie sięgają czasów zimnej wojny. United Launch Alliance stosuje dwa silniki RL10C napędzane mieszanką ciekłego wodoru i ciekłego tlenu. Jednostki są produkowane przez firmę Aerojet Rocketdyne.
Warto zauważyć, że omawiany lot był szczególnie ważny dla amerykańskiej firmy, gdyż Vulcan Centaur wystartował po raz pierwszy nie tylko w nowej konfiguracji, ale również zadebiutował w wojskowym programie National Security Space Launch (NSSL), który zakłada wykorzystanie komercyjnych rakiet do wynoszenia ładunków wojskowych na orbity okołoziemskie.
Autor. United Launch Alliance
