Świat
Pierwszy start LauncherOne z Polski w 2023? Podpisano list intencyjny z Virigin Orbit
![](https://cdn.defence24.pl/2022/03/17/800x450px/Uov5pGmyNnosk5dYFnfpdXC5js7l6waX7p1Y1mDd.lwhu.jpg)
Polska Agencja Kosmiczna (POLSA) oraz Virgin Orbit podpisały w Los Angeles list intencyjny nt. współpracy przy technologii LauncherOne, czyli wynoszenia w kosmos obiektów za pomocą rakiety podczepionej do specjalnego samolotu. Jest to krok w kierunku wzmacniania systemu obronnego naszego kraju jak i impuls rozwojowy dla polskiego przemysłu. Jak poinformował minister rozwoju i technologii - Pior Nowak, pierwszy start LauncherOne z obszaru Polski planowany jest na 2023 r.
Podpisany list zakłada, że POLSA przeprowadzi szczegółową analizę przydatności LauncherOne dla potrzeb m. in. polskiej nauki i gospodarki, w kontekście ewentualnego wyboru Virgin Orbit jako partnera w przyszłych przedsięwzięciach obejmujących starty tego typu obiektów z obszaru naszego kraju. Virgin Orbit zadeklarowało gotowość dostarczenia rozwiązania sprofilowanego pod określone przez POLSA potrzeby i i wymagania, obejmujące wsparcie naziemne oraz odpowiedni samolot.
Czytaj też
Dzisiejsze wydarzenie to kolejny etap w budowaniu przez Polskę suwerennego systemu satelitarnego. Jest to szczególnie ważne w obecnej sytuacji geopolitycznej. Rozwój nowych technologii, w tym nawigacja, zobrazowania Ziemi, czy telekomunikacja są niezastąpione m.in. w zapewnianiu bezpieczeństwa kraju i rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych
Piotr Nowak, Minister Rozwoju i Technologii.
Podpisanie listu intencyjnego odbyło się w środę w Los Angeles w trakcie wizyty ministra rozwoju i technologii Piotra Nowaka w USA. Prezes Polskiej Agencji Kosmicznej Grzegorz Wrochna podkreślił, że podpisany list wieńczy kilkumiesięczny okres intensywnych negocjacji, prowadzonych w ścisłej koordynacji z MRiT.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/03/17/580xpx/lHYVIQqHiUy49UtU49r3LPdfBJpL7RlmvsO9bjsL.gr7a.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/03/17/1920xpx/lHYVIQqHiUy49UtU49r3LPdfBJpL7RlmvsO9bjsL.o92h.jpg 2x)
Zainteresowanie oraz złożone konkretne deklaracje pokazują, że Polska może być atrakcyjnym partnerem dla globalnych graczy, do których zalicza się Virgin Orbit. Jeszcze istotniejsze jest budowanie pozycji naszego sektora kosmicznego w coraz bardziej konkurencyjnym segmencie międzynarodowego rynku kosmicznego, jakim jest upstream. Dzięki technologii LauncherOne Polska będzie mogła świadczyć usługi wynoszenia na orbitę również dla innych krajów regionu, w szczególności z obszaru Trójmorza
Grzegorz Wrochna
Czytaj też
Dzisiejsze porozumienie stanowi ważny krok w kierunku zapewnienia Polsce i jej sąsiadom dostępu do przestrzeni kosmicznej, służąc polskiemu przemysłowi, nauce i bezpieczeństwu. Wizjonerskie podejście Polski stanowi inspirację w tym krytycznym dla Europy momencie i jesteśmy zaszczyceni mogąc służyć wsparciem oraz współpracując z polskim sektorem kosmicznym, aby otworzyć przestrzeń kosmiczną.
Dan Hart, dyrektor Virgin Orbit
LauncherOne to system składający się ze specjalnie przystosowanego samolotu tzw. „nosiciela" (odrzutowiec klasy Boeing 747) oraz uruchamianej z jego pokładu na wysokości około 10-11 km rakiety, zdolnej umieścić na niskiej orbicie okołoziemskiej ładunek o łącznej masie do 300 kg. Pierwszy zakończony powodzeniem start LauncherOne przeprowadzono 17 stycznia 2021 r. Niespełna 12 miesięcy później, podczas trzeciej udanej komercyjnej misji z użyciem opisywanego systemu, dwa z siedmiu wyniesionych małych satelitów były wykonane przez polską spółkę SatRevolution.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/03/17/580xpx/EfpBVUQrPhvpy5vtMH9vjlztpLwugPUSFXcb4E2J.ox88.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/03/17/1920xpx/EfpBVUQrPhvpy5vtMH9vjlztpLwugPUSFXcb4E2J.hayd.jpg 2x)
Firma Virgin Orbit została założona w 2017 r. przez brytyjskiego miliardera Richarda Bransona. Świadczenie usług komercyjnych rozpoczęła w ub.r. i dostarcza na orbitę satelity komercyjne, międzynarodowe, cywilne, bezpieczeństwa narodowego. Rakiety LauncherOne firmy Virgin Orbit są projektowane i produkowane w Long Beach w Kalifornii i wystrzeliwane z powietrza ze zmodyfikowanego samolotu