PRZEMYSŁ KOSMICZNY
Las Vegas chce budować podziemne tunele Elona Muska
Agencja turystyki Las Vegas poparła w środę 6 marca zawarcie kontraktu z należącą do Elona Muska firmą The Boring Company na budowę i obsługę systemu podziemnych tuneli dla elektrycznych samochodów autonomicznych - podała agencja Associated Press.
Wstępna wersja umowy przewiduje budowę systemu równoległych jednokierunkowych tuneli o długości ponad mili (1,6 km), z trzema-czterema stacji wokół zarządzanego przez agencję centrum konferencyjnego odwiedzanego rocznie przez ponad milion osób. Obiekt utrzymywany ze środków publicznych ma na celu promowanie miasta na świecie. W przyszłości podziemna sieć transportowa mogłaby objąć również m.in. słynną ulicę kasyn, centrum Las Vegas oraz lotnisko McCarran International Airport.
Pasażerowie mieliby być przewożeni w pełni autonomicznymi samochodami produkowanymi przez zarządzany przez Muska koncern motoryzacyjny Tesla: Model X i Model 3, a także nowymi pojazdami mieszczącymi do 16 osób. Przejazdy miałyby być bezpłatne dla gości wydarzeń organizowanych w centrum konferencyjnym.
Wartość projektu szacowana jest na od 35 mln do 55 mln dolarów. Tunele miałyby zostać otwarte w styczniu 2021 roku. Według informacji AP agencja turystyki Las Vegas ma przedstawić swoją rekomendację dotyczącą The Boring Company zarządzającej organem radzie dyrektorów 12 marca. W razie zatwierdzenia szczegóły projektu powinny zostać dookreślone do czerwca.
Zajmujący się drążeniem tuneli start-up założony w 2016 r. przez Elona Muska spodziewa się znaczącego rozwoju działalności. Pod koniec 2018 r. spółka uruchomiła w metropolii Los Angeles pierwszy, testowy odcinek planowanej przez Muska sieci szybkiego podziemnego transportu zbiorowego - Loop. Firma prowadzi również negocjacje z Chicago w sprawie zamówienia na budowę podobnego systemu w tym mieście. Jej tunele są także przedmiotem przeglądu środowiskowego przed możliwym wdrożeniem na obszarze Waszyngtonu, D.C.
Agencja AP zwróciła uwagę, że działalność Boring Company nadal mierzy się z krytyką i protestami mieszkańców, które jeszcze w listopadzie wymusiły rezygnację z planu drugiego tunelu testowego w Los Angeles. Także kandydatki na burmistrza Chicago nie popierają propozycji podziemnego połączenia centrum miasta z lotniskiem O'Hare. Szef agencji turystyki Las Vegas Steve Hill utrzymuje jednak, że w największym mieście stanu Nevada nie dojdzie do podobnych utrudnień.