PRZEMYSŁ KOSMICZNY
Miliardy juanów na satelity sterujące transportem autonomicznym
Chiński koncern technologiczny Zhejiang Geely Holding Group - kojarzony dotąd z rynkiem motoryzacyjnym - zamierza z dużym rozmachem przystąpić do budowy własnych satelitów na potrzeby konstelacji obsługującej globalną sieć pojazdów autonomicznych. Bezprecedensowy projekt zakłada rozpoczęcie jeszcze przed końcem 2020 roku rozmieszczania na niskiej orbicie okołoziemskiej szerokopasmowego systemu koordynacyjno-komunikacyjnego.
Zgodnie z oficjalnym komunikatem podanym 3 marca br., chiński koncern Zhejiang Geely Holding Group zainwestuje blisko 2,27 mld juanów (326 mln USD) w stworzenie fabryki satelitów w swoim macierzystym mieście Tajczou na wschodzie Chin (w prowincji Zhejiang). Koncern rozwinął już tam zakłady motoryzacyjne, które mają w przyszłości obsługiwać produkcję różnego typu pojazdów autonomicznych. Planowana produkcja satelitarna ma być bezpośrednio powiązana z tym obszarem działalności spółki.
Urządzenia satelitarne Geely mają być wytwarzane przez spółkę zależną, GeeSpace (utworzoną w 2018 roku). Trzonem jej działalności będzie zakład przemysłowy o potencjale produkcji nawet do 500 egzemplarzy satelitów w skali roku. Wytwórczość na takim poziomie fabryka ma osiągnąć do 2025 roku, w oparciu o personel liczący 300 pracowników.
Choć chiński koncern nie podał jak dotąd oczekiwanej liczebności planowanej sieci satelitów, chodzi najprawdopodobniej o superkonstelację zasobną w tysiące jednakowych lekkich obiektów. Geely zamierza rozpocząć ich rozmieszczanie jeszcze przed końcem 2020 roku.
Zadaniem nowej chińskiej konstelacji ma być zapewnienie niezbędnego kanału szerokopasmowej łączności z produkowanymi pojazdami autonomicznymi, które w przyszłości będą częścią obszernej sieci inteligentnego transportu. W jej skład mają wejść w przyszłości nie tylko autonomiczne pojazdy kołowe, ale również bezzałogowe systemy latające.
Zadaniem satelitów będzie zapewnianie wszystkim podłączonym inteligentnym pojazdom wydajnej, sprzężonej komunikacji (z minimalnym stopniem opóźnienia) na potrzeby diagnostyki, koordynacji ich ruchu oraz wsparcia w pozycjonowaniu i nawigacji pojazdów. Instrumenty mają też dostarczać usługi chmurowe oraz umożliwiać płynne i bieżące aktualizowanie oprogramowania sterującego.
Koncern Geely jest jednym z wiodących światowych producentów samochodowych - w ubiegłym roku sprzedał 2,18 mln pojazdów na całym świecie. Należą do niego takie marki samochodowe jak Volvo, dysponuje też udziałami w grupach Daimler i Proton.