Reklama

PRZEMYSŁ KOSMICZNY

Rekord w zbiórce crowdfundingowej na polski hyperloop

Ilustracja: Hyper Poland via Facebook
Ilustracja: Hyper Poland via Facebook

Firma Hyper Poland zebrała ponad 160 tysięcy euro w ciągu dwóch dni od rozpoczęcia zbiórki. Projektem polskiej firmy zainteresowało się do tej pory blisko 100 inwestorów z Polski, Niemiec, Belgii, Francji i Wielkiej Brytanii.

"Zainteresowanie jest bardzo duże. Nasz cel to 200 tysięcy euro. Ta kwota pozwoli nam już za kilkanaście tygodni przeprowadzić pierwsze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej próby pojazdu poruszającego się z wykorzystaniem pasywnej lewitacji magnetycznej" – wyjaśnia Przemysław Pączek, prezes spółki Hyper Poland.

Hyper Poland to jedna z kilku na świecie firm, które pracują nad wdrożeniem technologii Hyperloop, zainicjowanej przez Elona Muska, współzałożyciela Tesli i SpaceX. W pierwotnym założeniu, hyperloop miał być lewitującym pojazdem poruszającym się w próżniowej rurze z prędkością sięgającą 1000 km/h.

Polska firma od 2 lat realizuje własny, autorski projekt pojazdu. Inżynierowie Hyper Poland opracowali i zgłosili do ochrony patentowej autorską technologię, która pozwala na szybkie i tanie dostosowanie już istniejących torów kolejowych do potrzeb pojazdów magnetycznych. Dzięki temu już za kilka lat w Polsce i Europie będzie można zobaczyć pociągi magnetyczne, poruszające się z prędkością 300 km/h.

"W ten sposób skracamy drogę do komercyjnego wdrożenia technologii hyperloop. Budowa nowych korytarzy transportowych i całej próżniowej infrastruktury od zera wydaje się być obecnie mało realna z powodu ograniczeń prawnych oraz wysokich kosztów" – tłumaczy Paweł Radziszewski, dyrektor ds. technologii Hyper Poland.

Dlatego polska firma opracowała model stopniowego wdrażania technologii próżniowej kolei magnetycznej. W pierwszym etapie, dzięki specjalnym nakładkom na istniejące już tory kolejowe, będą mogły poruszać się po nich pociągi magnetyczne z prędkością ok. 300 km/h. Gdy to rozwiązania się sprawdzi i zacznie na siebie zarabiać, tory kolejowe zostaną przykryte półokrągłą pokrywą, a obniżenie ciśnienia powietrza wewnątrz pozwoli przyspieszyć do 600 km/h. Dopiero w docelowym, trzecim etapie zostanie zbudowana zupełnie nowa infrastruktura z myślą o pojazdach hyperloop poruszających się z prędkością zbliżoną do prędkości dźwięku.

Źródło: Hyper Poland

Reklama
Reklama

Komentarze