Reklama

Rynek globalny

Boeing i NASA tworzą samoloty przyszłości

Autor. Boeing

NASA wybrała Boeinga i zespół jego partnerów przemysłowych do prowadzenia prac rozwojowych i wykonywania próbnych lotów pełnoskalowego demonstratora samolotu ze skrzydłem TTBW (Transonic Truss-Braced Wing). Technologie zademonstrowane i przetestowane jako część programu Sustainable Flight Demonstrator (SFD) będą kształtować przyszłe projekty i mogą doprowadzić do przełomu w wydajności, jeśli chodzi o aerodynamikę i zużycie paliwa.

Reklama

W połączeniu ze spodziewanym rozwojem systemów napędu, materiałów i architektury systemów, samolot wąskokadłubowy z konfiguracją TTBW mógłby, w zależności od przeznaczenia, zredukować zużycie i emisję paliwa do 30% w stosunku do dzisiejszych najbardziej wydajnych samolotów wąskokadłubowych. Program SFD ma na celu zarówno zwiększenie zaangażowania przemysłu lotniczego w osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 roku, jak i osiągnięcie celów przedstawionych przez rząd Stanów Zjednoczonych w dokumencie Aviation Climate Action Plan.

Reklama

Główny inżynier i wiceprezes działu inżynierii, testów i technologii w Boeingu, Greg Hyslop, twierdzi, że program SFD ma potencjał do wniesienia ogromnego wkładu w zrównoważoną przyszłość. Dodaj przy tym, że program daje możliwość zaprojektowania, zbudowania i przetestowania pełnoskalowego eksperymentalnego samolotu, przy jednoczesnym rozwiązywaniu nowopowstałych problemów technicznych.

Czytaj też

Niezwykle cienkie, znacznie wydłużone skrzydła z podporami mogłyby docelowo pomieścić zaawansowane systemy napędowe, które są ograniczone brakiem miejsca pod skrzydłami we współczesnych konstrukcjach samolotów niskopłatowych. Dla egzemplarza demonstracyjnego Boeing użyje elementów już istniejących maszyn, integrując je z zupełnie nowymi komponentami.

Reklama

Wkład NASA w umowę SFD Space Act wynosi 425 mln dolarów. Dzięki Boeingowi i jego partnerom przemysłowym finansowanie programu SFD zwiększy się do 725 mln dolarów, co pozwoli na realizację programu demonstracyjnego i zaspokoi potrzeby dotyczące zasobów. Niezależnie od tego, dotychczasowe wewnętrzne inwestycje Boeinga w badania dotyczące zrównoważonego lotnictwa wyniosły 110 mln dolarów.

Czytaj też

Koncept TTBW jest wynikiem trwających ponad dekadę badań wspieranych przez NASA, Boeinga i inwestycje branżowe. W poprzednich programach NASA, włączając w to Subsonic Ultra Green Aircraft Research program, Boeing przeprowadzał zintensyfikowane testy w tunelu aerodynamicznym i modelowanie cyfrowe w celu rozwijania projektowania TTBW. Wczesne badania konceptualne rozpoczęły się w ramach NASA Environmentally Responsible Aviation Project.

Źródło: Boeing

Reklama
Reklama

Komentarze