Reklama

Rynek globalny

Derusyfikacja rakiety Antares

Autor. Northrop Grumman

Amerykańska firma Firefly Aerospace będzie współpracować z Northrop Grumman przy nowym wariancie rakiety Antares. Wspólne wysiłki mają na celu pełną amerykanizację konstrukcji, która nie będzie już posiadać części rosyjskich. System bazował też na ukraińskich komponentach, lecz z powodu wojny ich dostarczenie może być niemożliwe.

Reklama

Wraz z początkiem obecnego miesiąca firma Northrop Grumman ogłosiła rozpoczęcie współpracy ze spółką Firefly Aerospace. Na podstawie zawartej kooperacji powstanie zupełnie nowy pierwszy stopień nowej rakiety Antares 330. Ma to na celu stworzenie w pełni amerykańskiego systemu nośnego, który będzie wykorzystywany do przyszłych misji zaopatrzeniowych na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS), a następnie prace skupią się na rozwoju pojazdu startowego klasy średniej.

Reklama

Do tej pory pierwszy stopień systemu był produkowany przez Ukraińskie Państwowe Biuro Konstrukcyjne Jużnoje i zakłady budowy maszyn Jużmasz, a dodatkowo był on napędzany rosyjskimi silnikami RD-181, co skutkowało uzależnieniem prac rozwojowych od wschodnich dostawców. W związku z działaniami wojennymi prowadzonymi przez Federację Rosyjską na terenach Ukrainy na Rosję zostały nałożone liczne zachodnie sankcje, w tym także dotyczące sektora kosmicznego. Rosja w odpowiedzi wstrzymała sprzedaż silników rakietowych amerykańskim firmom. W związku z tym pojawiła się potrzeba pełnej amerykanizacji systemów nośnych.

Czytaj też

Firma Northrop Grumman zapewniała już jakiś czas temu, że posiada wystarczającą ilość silników, aby przeprowadzić dwa najbliższe loty towarowe. Na przyszły rok misjom statku Cygnus zapewniono trzy wyniesienia przy pomocy rakiety Falcon 9 firmy SpaceX, a następnie odpowiedzialność za tę czynność przejmie zmodernizowana rakieta Antares 330, która ma być gotowa w 2024 r. Firmy nie podały zbyt wielu informacji dotyczących porozumienia takich jak np. kwestie finansowe.

Reklama

Nowy Antares będzie posiadać zbudowany przez Firefly pierwszy stopień, który będzie zasilany siedmioma silnikami (LOX) Miranda (również zbudowanymi przez firmę Firefly). Ich moc ma zapewnić wyniesienie na orbitę ładunków o wadze do 10,5 t i dostarczenie dzięki temu o 5 t więcej towaru na ISS niż jest to obecnie możliwe. Northrop Grumman dostarczy awionikę i oprogramowanie, konstrukcje górnego stopnia oraz silnik Castor 30XL, a także integracją pojazdów.

Czytaj też

Northrop Grumman jest jedną z kilku firm komercyjnych, którym NASA powierzyła zadanie dostarczania ładunków na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Statki towarowe Cygnus firmy Northrop transportują zaopatrzenie na stację kosmiczną od 2013 r.

Reklama
Reklama

Komentarze