Reklama

Rynek globalny

Naddźwiękowy samolot NASA zaprezentowany

Autor. NASA

W piątek 12 stycznia br. w godzinach wieczornych czasu polskiego nastąpiła oficjalna prezentacja naddźwiękowego odrzutowca X-59 QueSST (Quiet Supersonic Transport) opracowywanego przez NASA i Lockheed Martin. Celem tego projektu jest umożliwienie komercyjnych lotów naddźwiękowych.

Reklama

X-59 QueSST (Quiet Supersonic Transport) to najnowszy samolot, który był opracowywany przez NASA oraz Skunk Works, czyli renomowany oddział Lockheed Martin. Firma podkreśla w swoim komunikacie prasowym, że przez ostatnie 76 lat Skunk Works stosował unikalne podejście do projektowania i produkcji, co zaowocowało jednymi z najbardziej zaawansowanych samolotów w Stanach Zjednoczonych. X-59 został wystawiony podczas ceremonii zorganizowanej w Palmdale w Kalifornii. Warto zwrócić uwagę, że to pierwszy raz, gdy widzimy maszynę w barwach USA.

Reklama
Reklama

19 czerwca 2023 r.. naddźwiękowy odrzutowiec X-59 został przeniesiony z fabryki na linię lotniczą w zakładzie Lockheed Martin w Skunk Works w Palmdale w Kalifornii i jest już praktycznie ukończony. Samolot o wymiarach 30,7 m na 29,5 m napędzany jest pojedynczym silnikiem odrzutowym F414-GE-100 zbudowanym przez General Electric Aviation. Budowa samolotu odbyła się na podstawie umowy z 2018 r. o wartości 247,5 mln USD.

Celem tego programu, realizowanego przez Lockheed Martin wspólnie z NASA, jest rozwinięcie rozwiązań naddźwiękowych samolotów pasażerskich, które będą w stanie wypełnić rygorystyczne normy hałasu. NASA X-59 ma osiągnąć prędkość 1,4 Macha, czyli około 1488 km/h, lecąc na wysokości 55 000 stóp (16 764 metrów).

Czytaj też

Warto przypomnieć, że w celu uzyskania wysokich prędkości bez generowania „gromu dźwiękowego” wydłużono dziobową cześć maszyny, a skrzydła i stateczniki przesunięto do tyłu. Dziób samolotu zasłania pole widzenia pilota, dlatego tak jak wcześniej było to zapowiadane, wykorzystano kamerę 4K i Enhanced flight Vision System Collins EVS-3600 do wypełnienia martwych pól w przedniej półsferze.

YouTube cover video

Po zakończeniu wszystkich niezbędnych testów, NASA planuje przeprowadzić loty nad wybranymi miastami USA. Przeloty testowe pomogą w zebraniu danych nt. reakcji społeczności na tzw. „sonic boom” generowany przez unikalną konstrukcję. Planowane jest uzyskanie poziomu około 75 odbieranych decybeli (PLdB) podczas przekraczania bariery dźwięku, czyli niewiele więcej niż hałas zatrzaskiwanych drzwi samochodu czy ruchu ulicznego.

Co ciekawe, hałas powodowany przez samolot poruszający się z prędkością ponaddźwiękową jest jednym z czynników, z powodu których wycofane w 2003 roku maszyny Concorde nie doczekały się do tej pory następców.

Źródło: Lockheed Martin / NASA/ Space24.pl

Czytaj też

Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!

Reklama

Komentarze

    Reklama

    Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!