Reklama

Polacy pomogą stworzyć europejską rakietę wielokrotnego użytku

Autor. MaiaSpace

Firma MaiaSpace ogłosiła zawarcie wielostronnej umowy z Instytutem Lotnictwa Sieci Badawczej Łukasiewicz (ILOT) oraz Thaliana Space. Celem kooperacji jest opracowanie i dostarczenie innowacyjnych silników na ciekłe materiały pędne dla członu manewrowego rakiety nośnej wielokrotnego użytku, która jest opracowywana przez francuską spółkę.

„Silniki, o ciągu 420 N każdy, wykorzystujące 98% nadtlenek wodoru jako utleniacz, bazują na osiągnięciach projektów GRACE 1 i GRACE 2 finansowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA), zarządzanych przez Łukasiewicz – ILOT, jak również inwestycjach własnych.” - czytamy w oficjalnym komunikacie z 23 kwietnia br. Jednostki napędowe będą zasilać górny człon o nazwie Colibri (kick‑stage) rakiety opracowywanej przez MaiaSpace.

Reklama

Kluczowa rola polskich inżynierów

Warto zauważyć, że dzięki temu Polska będzie miała swój wkład w projekcie, który może okazać się historycznym sukcesem dla Europy. Francuska firma MaiaSpace pracuje bowiem nad pierwszym w Europie systemem nośnym, którego dolny stopień będzie odzyskiwany po pionowym lądowaniu na barce morskiej. Współpraca z ILOT-em ma zapewnić zwiększenie osiągów oraz precyzyjne umieszczanie ładunków na docelowych orbitach, a tym samym zagwarantować najwyższy poziom obsługi klienta.

Autor. ILOT

ILOT opisał, że w ramach porozumienia odpowiada za dopracowanie wersji lotnej silnika oraz przeprowadzenie testów gorących tak, aby spełniał rygorystyczne wymagania bezpieczeństwa, osiągów i ochrony środowiska stawiane przez sektor kosmiczny. Prace w tym zakresie będą prowadzone w oparciu o doświadczenia z programu GRACE. Więcej informacji na temat tego programu znajdą Państwo TUTAJ.

„Rozwój i komercjalizacja ekologicznych systemów napędowych leżą u podstaw naszej misji wspierania technologii kosmicznych. Jesteśmy przekonany, że opracowany silnik spełni wymagania i stanie się filarem zrównoważonego transportu w przestrzeni kosmicznej. Ta współpraca opiera się na doskonałym modelu biznesowym, który tworzy solidne fundamenty sukcesu dwóch obiecujących europejskich start‑upów – MaiaSpace i Thaliana Space.” - podkreślił Dr inż. Sylwester Wyka, p.o. Dyrektora Łukasiewicz – ILOT.

Reklama

Ważną rolę odegra również Thaliana Space, czyli start‑up będący w procesie tworzenia spin‑off przez  Łukasiewicz – ILOT. W kontekście opisywanego porozumienia Thaliana Space będzie pełnić strategiczną rolę w obszarze produkcji oraz dostarczeniu silników. „To porozumienie to ważny krok naprzód dla Thaliana Space w miarę naszego dalszego rozwoju na rynku technologii kosmicznych.” - skomentował Błażej Marciniak, prezes Thaliana Space.

O firmie MaiaSpace

MaiaSpace, która została założona w 2022 r. przez ArianeGroup, pracuje obecnie nad pierwszym w Europie małym systemem nośnym wielokrotnego użytku. System będzie napędzany ciekłym tlenem i bio‑metanem. Z dostępnych informacji wynika, że rakieta może wynieść do 4000 kg na niską orbitę okołoziemską (LEO), w zależności od wariantu (jednorazowy lub wielokrotnego użytku) i zastosowania członu Colibri.

Wizualizacja lądowania dolnego członu rakiety od MaiaSpace
Wizualizacja lądowania dolnego członu rakiety od MaiaSpace
Autor. MaiaSpace

W projekcie zostaną zastosowane również inne europejskie rozwiązania, takie jak jednostka napędowa Prometheus, która jest zasilana ciekłym tlenem i metanem jako paliwo. Silnik jest opracowywany przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) w ramach programu, mającego na celu stworzenie prototypu pierwszego stopnia rakiety wielokrotnego użytku o nazwie Themis. Pierwsze komercyjne loty rakiety od MaiaSpace zaplanowano od 2026 r.

Źródła: ILOT, Space24.pl

Reklama

Komentarze

    Reklama