Reklama

SATELITY

Brexit: Wielka Brytania straci dostęp do systemu Galileo

Fot. domena publiczna; Wikimedia Commons
Fot. domena publiczna; Wikimedia Commons

Brytyjskie firmy walnie przyczyniły się do budowy europejskiego systemu nawigacji satelitarnej. Program Galileo działa pod egidą Unii Europejskiej, co oznacza, że opuszczając wspólnotę Londyn utraci dostęp do tej konstelacji GNSS. W przyszłości Wyspiarze mogą starać się o ponowne włączenie do sieci na podobnych zasadach jak Szwajcaria czy Norwegia.

Europejski system nawigacji satelitarnej Galileo zaczął działać w grudniu 2016 r., po 17 latach przygotowań. Własna konstelacja satelitów globalnego pozycjonowania ma zapewnić zjednoczonej Europie niezależność od innych tego typu sieci – amerykańskiej GPS, rosyjskiej GLONASS czy chińskiej BeiDou. Dostęp do każdej z tych trzech może zostać w dowolnej chwili zamknięty dla krajów Starego Kontynentu. Dzięki Galileo, Europejczycy nie muszą obawiać się takiej sytuacji.

Co więcej, Galileo ma oferować cywilnym i komercyjnym użytkownikom znacznie wyższą precyzję pozycjonowania, niż ww. systemy. Jeśli wszystko będzie działać prawidłowo, europejscy cywile będą cieszyć się dokładnością nawigacji, jaka w przypadku GPS zarezerwowana jest wyłącznie dla celów militarnych. Cieniem na tych ambitnych planach kładą się jednak niedawne liczne awarie zegarów atomowych w urządzeniach europejskiej konstelacji.

Projekt Galileo realizowany jest we współpracy Unii Europejskiej i Europejskiej Agencji Kosmicznej. Opuszczając UE Zjednoczone Królestwo dalej pozostanie członkiem ESA, jednak przynajmniej na pewien czas utraci dostęp do europejskiego systemu GNSS. Brytyjskie władze będą mogły później wynegocjować dalsze, odpłatne uczestnictwo w Galileo, podobnie jak przyłączyły się doń Szwajcaria i Norwegia, które nie są członkami Unii Europejskiej. Oba te państwa należą natomiast do ESA.

Zarówno Galileo, jak i Copernicus, są jednak przede wszystkim programami Unii Europejskiej. Dla Jeana Brustona, który jest w ESA główną osobą odpowiedzialną za relacje z Unią, jest jasne, że w momencie dokonania się Brexitu Zjednoczone Królestwo przestanie uczestniczyć w obu projektach.

Brytyjskie firmy mają podpisane idące w dziesiątki milionów euro kontrakty na dostawę dalszych elementów hardware'owych dla konstelacji Galileo. Bruston nie pozostawia w tej kwestii wątpliwości: w momencie opuszczenia przez Londyn struktur UE realizacja tych kontraktów zostanie wstrzymana. Co do zasady bowiem zakupy przeprowadzane w programach Copernicus i Galileo, finansowane z budżetu Unii Europejskiej, mogą być dokonywane jedynie w krajach członkowskich UE. Brytyjczycy stoją więc przed znacznie poważniejszym problemem, niż czasowy brak dostępu do systemu nawigacji o większej precyzji niż GPS.

Czytaj też: Copernicus czyli europejskie spojrzenie na planetę. "Korzyści gospodarcze i bezpieczeństwo"

Reklama

Komentarze

    Reklama