Zrzut autonomicznych pojazdów z orbity? Niemcy mają plan

Firma Atmos Space Cargo zawarła porozumienie z ARX Robotics, którego celem jest stworzenie pierwszego w Europie orbitalnego magazynu dla autonomicznych pojazdów naziemnych. Doświadczenie obu podmiotów ma zagwarantować Europie nowe możliwości obronne.
Atmos Space Cargo to niemiecka firma działająca w sektorze NewSpace, która specjalizuje się w opracowywaniu technologii umożliwiających bezpieczny powrót ładunków z przestrzeni kosmicznej na Ziemię. Flagowym produktem jest kapsuła Phoenix. Elementem wyróżniającym to rozwiązanie jest nadmuchiwana osłona termiczna, która ma zapewniać bezpieczeństwo kapsuły i ładunków podczas ponownego wejścia w ziemską atmosferę
Celem - bezpieczeństwo Europy
Atmos twierdzi, że Phoenix posłuży przede wszystkim do produkcji różnych produktów o wysokiej wartości na orbicie. Kapsuła przeznaczona do misji demonstracyjnej (odbyła się w kwietniu br.) była przystosowana do przenoszenia ładunków o masie do 100 kilogramów. Przyszłe wersje mają być w stanie udźwignąć nawet kilka ton i pozostawać na orbicie przez okres do trzech miesięcy.
4 founders. 50 minds. One vision.
— ATMOS Space Cargo (@AtmosSpaceCargo) April 21, 2025
This is why we work hard. This is why we strive without pause. Because some visions just don’t let you go — and unite us going forward.
We're sending PHOENIX 1 into space.
And this is only the beginning.
GO PHOENIX. GO ATMOS. pic.twitter.com/Q0VTi8lkwI
W związku z takimi możliwościami pojawia się przestrzeń do dostosowania platformy do misji o innym przeznaczeniu. W ostatnich dniach pojawiły się informacje, które wskazują na to, że Atmos chce ją wykorzystać w celu wsparcia logistyki wojskowej. W tym celu zawarto porozumienie z również niemieckim podmiotem ARX Robotics. Strony będą dążyć do stworzenia pierwszego w Europie orbitalnego magazynu autonomicznych systemów obronnych.
Warto zauważyć, że założona w 2022 r. firma ARX Robotics oferuje modułowy autonomiczny pojazd naziemny o nazwie GEREON przeznaczony do różnych scenariuszy operacyjnych. Pod koniec kwietnia podmiot zamknął rundę finansowania o wartości 31 mln EUR, przy wsparciu z NATO Innovation Fund, co ma pozwolić na zwiększenie możliwości produkcyjnych nawet pięciokrotnie jeszcze w obecnym roku.

Autor. ARX Robotics
Jak wynika z komunikatu prasowego z 9 maja br. firmy Atmos i ARX Robotics chcą, aby kapsuła Phoenix działała jako „orbitalny skład”, który będzie zdolny do rozmieszczenia autonomicznych pojazdów GEREON w ciągu kilku minut w dowolnym miejscu na planecie. Pojazd GEREON ma masę około 450 kilogramów, ale w ofercie są również dwa mniejsze warianty o masach 65 i 180 kilogramów.
Takie rozwiązanie otwiera drzwi do szeregu zastosowań. Firmy skupiają się przede wszystkim na zapewnieniu wsparcia wojskowego w operacjach obronnych, ale tego typu pojazdy są niezwykle przydatne również w sytuacji reagowania na katastrofy naturalne, ponieważ mogą prowadzić działania w trudno dostępnych lub zagrożonych rejonach.
„Integrując możliwości orbitalne z zaawansowaną robotyką, wyposażamy Europę w bezprecedensową infrastrukturę szybkiego reagowania. To nowy standard bezpieczeństwa, innowacji i współpracy” – podkreślił Sebastian Klaus, CEO ATMOS Space Cargo. „Nasze partnerstwo przyczynia się bezpośrednio do gotowości NATO, umożliwiając siłom sojuszniczym szybsze, dalsze i bardziej autonomiczne działanie niż kiedykolwiek wcześniej.” - dodał dyrektor generalny ARX Marc Wietfeld.
Pierwsza demonstracja
Atmos ma za sobą pierwszą misję demonstracyjną kapsuły Phoenix. Technologia została wyniesiona na orbitę za pomocą rakiety Falcon 9 w ramach misji organizowanej przez SpaceX o nazwie Bandwagon-3. Celem demonstracji było zebranie danych na temat kapsuły. Nie znamy szczegółów przebiegu tej misji, natomiast firma stwierdziła, że zakończyła się sukcesem. Warto zauważyć, że plany nie przewidywały odzyskania kapsuły.
Od początku oczekiwano, że test zakończy się zniszczeniem prototypu podczas powrotu do atmosfery. „Myślę, że zajmie nam to kilka lotów, aby zrobić to dobrze, więc podczas pierwszej misji chodzi tak naprawdę tylko o uzyskanie kluczowych danych lotu” - podkreślił Sebastian Klaus. Teraz firma skupia się na opracowaniu nowej wersji kapsuły - Phoenix-2. Oczekuje się, że zadebiutuje w 2026 r.
Atmos dostrzega popyt na taki system m.in. w zastosowaniach biotechnologicznych, szczególnie pod kątem biomedycyny. Zainteresowanie taką technologią wyrażało także wojsko USA, któremu zależy na rozwijaniu zdolności w zakresie produkcji w kosmosie oraz szybkiej dostawy ładunków do i z przestrzeni kosmicznej.