Statki Kosmiczne
Japonia pracuje nad nowym statkiem kosmicznym. Start w 2025?
Wraz z udanym lotem japońskiego systemu nośnego H3 powrócił temat statku kosmicznego cargo HTV-X, który wywodzi się ze znanego HTV Kounotori. Zadaniem frachtowca będzie dostarczanie zaopatrzenia do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Warto dodać, że Japończycy planują również wykorzystać HTV-X w misjach cargo do przyszłej stacji Gateway na orbicie okołoksiężycowej.
W sobotę, 17 lutego br. z Centrum Kosmicznego Tanegashima japońska agencja kosmiczna JAXA przeprowadziła udany start innowacyjnego systemu nośnego H3, opracowanego przez firmę Mitsubishi Heavy Industries. Sukces rakiety to znakomita informacja dla krajowego sektora kosmicznego, którego ładunki użyteczne były wynoszone w przestrzeń kosmiczną głównie przy pomocy systemu H-IIA.
H3 ma wynieść japoński sektor kosmiczny na zupełnie nowy poziom, czego przykładem będzie wystrzelenie statku kosmicznego cargo HTV-X. Pojazd umożliwi Japonii powrót do misji transportowych na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Według informacji podanych na stronie japońskiej agencji JAXA, HTV-X będzie w stanie przewozić ładunek, tj. sprzęt do podtrzymywania życia dla astronautów lub urządzenia wielkogabarytowe, np. lodówki.
Czytaj też
Frachtowiec HTV-X będzie posiadał 8 m wysokości i 4,4 m średnicy. Do pojazdu wprowadzono kilka unowocześnień w porównaniu do serii HTV (H-II Transport Vehicle) Kounotori. Przykładowo japoński statek kosmiczny będzie w stanie transportować ładunki, które są przeznaczone do działania poza stacją kosmiczną. Towary te będą przymocowane na zewnątrz HTV-X, co pozwoli lepiej wykorzystać miejsce w owiewce rakiety nośnej H3.
Warto również zwrócić uwagę, że poprzednie statki wymagały załadowania ładunku 80 godzin przed startem. W HTV-X wystarczyć będzie jedynie 24 godzin. Kolejną różnicą jest budowa frachtowców. Przykładowo Kounotori miały cztery silniki odrzutowe na dole pojazdu, a kable i przewody były przeprowadzone przez kilka modułów. W nowej wersji podsystem znajdzie się w module serwisowym, mniej więcej po środku konstrukcji. Ponadto HTV-X będzie posiadał rozłożone panele słoneczne.
Masa startowa statku kosmicznego stanowi 16 t, w tym do około 4 t ładunku wewnątrz HTV-X oraz do blisko 1,8 t cargo przymocowanego na zewnątrz. Po zadokowaniu frachtowiec spędzi przy ISS do 6 miesięcy, a następnie może posłużyć jako platforma do demonstracji technologii w kosmosie do 18 miesięcy. Podobnie do swoich poprzedników nie wyląduje na Ziemi, lecz spłonie w atmosferze naszej planety. W tym sensie będzie nieco zbliżony do rosyjskich statków Progress. Według szacunków pierwszy lot HTV-X1 odbędzie się w 2025 r.
Po zakończeniu działania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, HTV-X ma posłużyć jako pomoc w „działaniu człowieka na niskiej orbicie okołoziemskiej”. Wydaje się, że najciekawszą zdolnością japońskiego frachtowca będzie dostarczenie cargo do przyszłej stacji Gateway, która zostanie umieszczona na orbicie okołoksiężycowej. Gateway zostanie wykorzystana do amerykańskiego programu Artemis, natomiast pierwotna data wyniesienia pierwszych elementów placówki - rok 2025 - prawdopodobnie zostanie zmieniona.
Źródło: JAXA / Space24.pl
Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!